Et KMD-nedbrud kostede forleden Høje-Taastrup Kommune 9.000 dokumenter.
Det viste sig nemlig, at den backup, der skulle have genskabt dokumenterne, var mangelfuld som følge af, hvad KMD selv beskriver som 'en procedurefejl', snarere end en teknisk fejl.
Teknik eller ej var status imidlertid, at kommunen bagefter stod tilbage adskillige tusinde dokumenter fattigere.
Kunder skal have svar
At en sådan fejl kan ske, får outsourcing-ekspert Brian Troelsen fra analysehuset IDC til at råbe vagt i gevær.
Det er et 'wake-up call' til at få tjekket op på kontrakterne, lyder rådet.
"Man kan forestille sig, at KMD's kunder i den offentlige sektor nu vil spørge ind til, om den slags nedbrud også kan ske hos dem. Det ville jeg i hvert fald selv spørge til - og forvente et godt svar," siger Brian Troelsen.
Når nedbrud sker, er det nemlig helt afgørende at have styr på det formelle omkring aftalen, argumenterer han.
"Man skal sikre sig rent kontraktuelt i tilfælde af, at der skulle ske nedbrud, men det er klart, at jo mere, du forsikrer dig mod nedbrud, jo dyrere bliver det også. Så det er med at finde en fornuftig balance," siger han.
Konkurrenter kan tage bestik
Selvom nedbrud aldrig er belejlige, vurderer Brian Troelsen imidlertid ikke, at det vil give KMD de store skrammer i lakken.
"Den slags nedbrud vil ske på et eller andet tidspunkt, uanset om du gør det selv eller får andre til at håndtere din it. Så vurderingen må gå på, om det oftere bryder ned hos leverandøren end hos en selv," siger han.
Og uanset, hvad den vurdering munder ud i, bør det give stof til eftertanke, mener han.
"Dermed ikke sagt, at det selvfølgelig er lidt træls, for man lægger jo meget ansvar over til leverandøren. Man er blevet så afhængig af it, og det er blevet så kritisk, at når det endelig bryder ned, så rammer det hårdere og hårdere. Der er så mange ting, der er blevet forretningskritiske," siger han.
Derfor mener Brian Troelsen, at KMD's konkurrenter i det konkurrenceprægede marked om at vinde outsourcing-kontrakterne har fået en oplagt mulighed for at gå i offensiven, mens KMD slikker sine sår.
"KMD's kernekonkurrenter som CSC, IBM, og i mindre grad NNIT, kunne godt gå hen og prikke lidt til kunderne og spørge: 'Hvorfor bruger I egentlig KMD? Selskabet har jo ikke styr på dets data,' lidt groft sagt," siger Brian Troelsen fra IDC.