9.000 mistede dokumenter i Høje-Taastrup Kommune.
Det er status, efter at den maskine, der står for Høje-Taastrups elektroniske dokumenthåndtering hos KMD, ikke stod til at redde efter en defekt.
Den backup, der skulle have reddet dokumenterne efter nedbruddet, var nemlig også defekt.
"Vi lavede en re-partitionering og ville lægge backuppen ind. Der viste det sig, at der simpelthen manglede noget af backuppen," siger underdirektør i KMD Marius Rasmussen om det mislykkede redningsforsøg.
"Man tog den logiske beslutning at lægge backuppen ind. Det virkede sådan set også fornuftigt nok, bortset fra et konkret område, hvor der var en mangelfuld backup, der så gør, at vi mangler de 9.000 dokumenter," siger han videre.
Selvom dokumenterne er tabt, har KMD kunnet re-etablere et indeks over, hvilke dokumenter, det er, der mangler, så kommunen nu selv kan gå i gang med at genskabe det tabte fra mails eller ved at indskanne dokumenterne igen.
Hvordan kan det ske?
Hvad der præcist er skyld i den defekte backup, tør KMD ikke udtale sig om endnu, men der er tilsyneladende tale om en procedurefejl.
"Vi er ikke helt færdige med afklaringen, men det, vi indtil videre har fundet ud af, er, at det primært er et spørgsmål om mangelfuld overholdelse af en procedure omkring vores backup. Det er ikke så meget en teknisk fejl. Det er simpelthen nogen, der har begået en procedurefejl," siger Marius Rasmussen.
"Vi skal kende den konkrete årsag, før vi kan sætte behandlingen i gang, og det arbejder vi på," siger han.
Mulig kompensation
Marius Rasmussen afviser ikke, at der nu kan være et økonomisk mellemværende mellem de to parter.
"Vi har selvfølgelig en kontrakt med Høje-Taastrup Kommune, som tager højde for, hvad det er for nogle serviceniveauer, vi skal leve op til," siger han.
"I den type kontrakter er der typisk også bestemmelser om, hvordan det kommercielt afregnes, og det vil vi selvfølgelig også komme til at diskutere med Høje-Taastrup Kommune, men det er ikke noget, vi fortæller andre om," siger Marius Rasmussen fra KMD.