Computerworld News Service: Dell har lanceret en dedikeret service-organisation under navnet Dell Services, der vil fokusere på mellemmarkedet for virksomhedskunder.
Virksomheden har dannet enheden ved at integrere Perot Systems, der blev opkøbt 3. november for godt 20 milliarder kroner, med service-organisationen fra Dells egen forretningsenhed for større virksomheder.
"Dell blev ledende på it-markedet på grund af effektive, 'built-to-order' hardware-løsninger. Nu vil vi gøre det samme med services ved at reducere kompleksiteten og fjerne ineffektive elementer gennem hele livscyklus for service og support," siger Peter Altabef, som er leder af den nye organisation.
Den kombinerede enhed forventes at kunne skabe en årlig omsætning på omkring 30 milliarder kroner.
Under en række møder med pressen og forskellige analytikere, fortalte Peter Altabef, at den nye organisation hovedsagligt vil fokusere på mellemmarkedet for virksomhedskunder, dem der typisk indgår kontrakter af værdier mellem 100 og 265 millioner kroner.
Under-servicerede
Dette marked har desuden udgjort den primære kundebase for begge organisationer inden opkøbet.
"Små og mellemstore virksomheder er typisk blev underservicerede af service-organisationerne," lød det fra Peter Altabef. Dell planlægger at tilbyde services via en mere cost-effektiv "plug-n-play"-tilgang, end hvad andre leverandører har tilbudt på dette område.
Det skal ske ved at øge automatiseringen, ved at tilbyde services på modulær basis, ved at udføre selve opgaverne på fjerne og billigere steder, når det er muligt, og ved at læne sig op af standarder.
"Mange kunder [fra mellemmarkedet] er ikke interesseret i at gøre forretninger med de kæmpestore outsourcing-firmaer, fordi de føler, at de kan blive glemt i støjen," tilføjede Steve Schuckenbrock, der er leder af enheden for større virksomhedskunder hos Dell.
"En del outsourcing-virksomheder taler kun om mega-aftaler og de enorme milliardkontrakter, de er ude efter, så Dell vil lægge sig i det smørhul, hvor kontrakterne ikke er større end 265 millioner kroner og tidshorisonten er mellem tre og seks år."
Organisationen vil tilbyde services som garantier og udvidet support, styrede it-systemer, services til forretningsprocesser, it- og forretningskonsulentvirksomhed såvel som applikationsudvikling, maintenance og test.
Under møderne svarede medlemmer af Dells ledelse desuden på spørgsmål, der handlede om, i hvor høj grad den Plano, Texas-baserede virksomhed Perot Systems' infrastruktur og medarbejdere vil blive integreret med Dell, der har hovedkvarter godt 300 kilometer sydligere i byen Round Rock også i Texas.
Den samlede organisation vil få 42.000 medarbejdere.
Da sammenlægnings-aftalen blev underskrevet 21. september i år, samlede man straks forskellige teams, der skulle udvikle en fælles salgs-, marketings- og service-strategi.
"Der var ikke så mange problemer eller skænderier om, hvem der rapporterede til hvem. Alt det hårde arbejde var faktisk overstået inden 3. november," sagde Peter Altabef. De tidligere medarbejdere ved Perot Systems fik faktisk allerede en e-mailadresse ved Dell, samme dag som opkøbet blev gennemført.
Dell mener at kunne spare knap 1,6 milliarder kroner i årlige udgifter ved at sammenlægge de to operationer.
Peter Altabef afslørede ikke, hvorvidt der kan komme fyringer i de to virksomheder, men han nævnte dog, at nogle af de medarbejdere, der hidtil har arbejdet med den interne it-support, sandsynligvis vil blive flyttet over i mere kunde-orienterede projekter.
Dell planlægger at afskrive mellem knap 640 og 690 millioner kroner i det fjerde finansielle kvartal, der slutter 29. januar, i forbindelse med opkøbet af Perot Systems, og mellem omkring 105 og 130 millioner kroner per kvartal gennem det finansielle år 2011.
Det største kunde-overlap de to service-organisationer imellem er i forhold til den amerikanske regering og sundhedsvæsnet, siger Paul Bell, som er leder af afdelingen for offentlige projekter ved Dell.
I forhold til regeringsområdet er planen at "udvide rækkevidden og dybden af services, vi kan tilbyde på de områder, hvor vi allerede har opbygget en del gode relationer," sagde Paul Bell.
Steve Schuckenbrock bemærker, at Dells account teams allerede nu har relationer til "titusindvis" af Dell-kunder, men analytikere spekulerer på, om disse relationer måske i højere grad er med slutkunder end med kontrakt-søgende ledere.
Steve Schuckenbrock afviser bekymringerne. "Vi har fantastisk mange gode relationer på virksomhedssiden," sagde han.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen