Computerworld News Service: Smartphones har udgjort en mindre del af det samlede salg af mobiltelefoner i år end forventet, og det er i store træk Nokias skyld, mener markedsanalysefirmaet Gartner.
I 2009 vil smartphones stå for 14 procent af det samlede salg af mobiltelefoner til slutbrugere målt i antal. Det udgør en stigning på 24 procent i forhold til 2008. Gartner havde forventet, at denne stigning ville være større, oplyser Carolina Milanesi, der er research director hos Gartner.
"Vi regnede med en stigning på 29 procent i 2009, og indtil andet kvartal så det ud til, at vi ville få ret," fortæller hun.
Men tredje kvartal skuffede - hovedsagligt på grund af Nokias mangel på attraktive smartphones i den dyre ende. Men forbrugere, der bedst kan lide Nokias produkter, går af den grund ikke nødvendigvis ud og køber en dyr smartphone fra en anden producent, og så tager markedet et dyk, forklarer Milanesi.
1,2 milliarder telefoner
Det samlede salg af mobiltelefoner til forbrugere forventes af Gartner at falde i år med under en procent og beløbe sig på 1,2 milliarder enheder.
Stærkere salg i Vesteuropa, Nordamerika og Asien-Stillehavsregionen er kommet markedet til gode.
Finanskrisen har dog resulteret i, at forbrugerne betaler mindre for deres nye mobiltelefoner. I Vesteuropa er den gennemsnitlige salgspris per telefon i forhold til sidste år faldet med omkring 50 kroner til cirka 950 kroner, oplyser Carolina Milanesi.
Salgstallet for mobiltelefoner vil til næste år begynde at stige igen med omkring ni procent, vurderer Gartner. Samtidig vil den gennemsnitlige salgspris per mobiltelefon ifølge Gartner kun falde med omkring 10 kroner.
Oversat af Thomas Bøndergaard
Læs mere:
Nokia bejler til Symbian-udviklere med Qt-framework