Databaseleverandøren Oracle afviser at have sendt en millionregning til Vejdirektoratat i august i forbindelse med en gennemgang af Vejdirektoratets Oracle-licenser.
Vejdirektoratet benytter en Oracle-database til at styre de intelligente trafiktavler, der primært på de storkøbenhavnske motorveje informerer bilister om trafikale forhold.
Strid om regning
Computerworld kunne torsdag afsløre, at der siden august har været en strid mellem Vejdirektoratet og Oracle i forbindelse med en regning, Oracle præsenterede Vejdirektoratet for, og som ifølge Computerworlds kilder befandt sig i millionklassen.
"Vi havde en anden opfattelse af, hvordan licensaftalen skulle fortolkes," udtalte Arne Kjærsig, afdelingsleder og chef for Vejdirektoratets afdeling for it-infrastruktur, til Computerworld.
I forbindelse med vores research forsøgte Computerworld at indhente kommentarer og baggrundsviden fra Oracle, men Oracle meddelte gennem firmaets kommunikationsdirektør, Anders Lund Rendtorff, at vi ikke kunne få nogle kommentarer torsdag, fordi spørgsmål om firmaets licensforhold skal vendes med hovedkvarteret i USA.
Fredag skrev Anders Lund Rendtorff imidlertid i en kommentar til artiklen, at "Oracle har på intet tidspunkt fremsendt et millionkrav til Vejdirektoratet", og at "der er tale om et produkt, hvor listeprisen på en processorlicens ligger på ca. 30.000 kroner."
Hvad betales der egentlig for?
Computerworld har efterfølgende forsøgt at få Oracle til at oplyse, hvor mange licenser Vejdirektoratet betaler for, og hvad det er for en processorlicens, som Vejdirektoratet er omfattet af.
Ifølge Oracles egen prisliste svinger prisen for en processorlicens nemlig fra 30.000 til 250.000 kroner.
Og eftersom Vejdirektoratet ifølge Computerworlds oplysninger har licens til 80 tavler, kan det få prisen til at svinge mellem 2,4 millioner kroner og 20 millioner kroner.
Hvis det altså er sådan, licensaftalen er sammensat.
De generelle regler
Blandt andet for at få disse spørgsmål afklaret aftalte Computerworld mandag telefonisk med Anders Rendtorff at sende en liste på otte spørgsmål, som vi bad Oracle svare på.
Hermed kunne firmaet samtidig få lejlighed til at kommentere og korrigere de elementer i artiklen Oracle scorer kassen på danske trafiktavler, som Oracle mente var forkerte.
Men senere mandag svarede Anders Rendtorff:
"De fremsendte spørgsmål bærer præg af, at Computerworld har lagt sig fast på at portrættere en licensgennemgang hos Vejdirektoratet som en konflikt mellem Oracle og kunden. Det er min vurdering, at vi ikke kan ændre Computerworlds beslutning uanset, hvad vi svarer på spørgsmålene. De generelle spørgsmål om Oracles licensgennemgang kan du finde svar på her.
Se spørgsmålene, som Oracle ikke vil svare på
1) Er det normalt, at prisen først fastsættes og efterfølgende forhandles efter leverancen?
2) Du oplyser, at prisen for en cpu-licens er på 30.000 kroner. Hvad er det endelige beløb, Vejdirektoratet endte med at skulle betale?
3) Hvad lød Oracles oprindelige krav på i august, og hvordan var I nået frem til det?
4) Hvorfor ville Vejdirektoratet ikke acceptere jeres oprindelige krav?
5) Hvorfor accepterede Oracle, at Vejdirektoratet ikke ville acceptere jeres oprindelige krav?
6) Kan andre Oracle-kunder se frem til at skulle indlede flere måneders forhandlingsforløb om jeres regninger?
7) Du oplyser i en mail til os, at Oracle kun opererer med to former for licenser, cpu- og brugerlicens. Hvorfor havde Vejdirektoratet opfattelsen af, at direktoratet havde indgået en unit-licens, hvis en sådan ikke eksisterer?
8) Hvor mange licenser har Oracle i alt solgt til Vejdirektoratet?