Computerworld News Service: Yahoo er klar med et nyt værktøj, der gør det muligt for brugerne af virksomhedens annonceringsnetværk at kontrollere, hvilke målrettede reklamer de modtager.
Tiltaget kommer efter et værktøj af denne type i stigende grad er blevet efterspurgt af brugerne.
Beta-versionen af Yahoos Ad Interest Manager bliver lanceret i en tid, hvor lovgivere og privacy-grupper i USA lægger øget pres på online-annonceringsnetværkene for at begrænse mængden af personfølsomme data, de indsamler samt for at give forbrugerne bedre kontrol over adfærdsbestemt annoncering.
Lanceringen kommer også efter, at andre websites - heriblandt Yahoos konkurrent Google - har lanceret lignende værktøjer.
Gennemsigtighed og kontrol
Det er i høj grad brugerefterspørgslen, der har fået Yahoo til at udvikle privacy-værktøjet, siger Anne Toth, Yahoos privacy-chef.
"Vi er stolte over at kunne give vores brugere denne grad af gennemsigtighed og kontrol," siger hun. "Jeg hører afgjort fra brugerne, at de efterspørger større kontrol af deres online-oplevelse."
Yahoo har argumenteret for selvregulering i branchen frem for statslig regulering angående privacy og online-annoncering.
"I en branche, der bevæger sig så hurtigt som internet-branchen, er selvregulering stadig den bedste løsning," siger Anne Toth.
Den ny Ad Interest Manager erstatter en side, hvorfra Yahoos brugere har kunnet fravælge adfærdsovervågning på Yahoos tredjeparts-annoncenetværk.
Brugerne kan stadig fravælge alle former for sporing, men det nye værktøj giver dem større fleksibilitet, påpeger Anne Toth.
Annonceringsværktøjet giver brugerne mulighed for at vælge mellem næsten 400 interessekategorier, hvorfra de vil modtage reklamer.
Det oplyser også brugerne om Yahoos "kvalificerede bud" på hvilke annoncer, de kunne tænkes at ønske at modtage.
Derudover oplyser Yahoo også brugerne om hvilke aktiviteter, der måles på for at bedømme deres interesser og således hvilke annoncer, de får serveret, forklarer Anne Toth.
Værktøjet giver et "indblik i disse kategorier, der er uden fortilfælde," siger hun.
I kølvandet på Google
Tidligt i november lancerede Google en lignende tjeneste, der giver brugerne mulighed for at se, hvilke reklame-kategorier Googles netværk serverer for dem baseret på deres browseraktivitet.
Google Dashboard understøtter over 20 produkter og tjenester inklusive Gmail, Kalender, Dokumenter og YouTube.
Men Yahoos Ad Interest Manager ser ud til at give brugerne endnu flere informationer end Googles værktøj, siger Ari Schwartz, der er vice president og driftsdirektør for Center for Democracy and Technology, der beskæftiger sig med privacy og digitale borgerrettigheder.
Schwartz roser Yahoos ny værktøj for tilsyneladende at være en nyttig tjeneste til folk, der er bekymrede for deres privatliv med hensyn til målrettet annoncering.
"Det kan ikke blive meget bedre, end når der er konkurrence om, hvem der laver de bedste privacy-kontrolværktøjer," mener han.
Det er dog vigtigt, at privacy-grupperne er opmærksomme på det voksende antal værktøjer til styring af privacy, siger han.
Når Yahoo, Google og en håndfuld andre virksomheder nu leverer finjusteret privacy-styring, så bør det næste skridt for den digitale markedsføringsbranche være et standardiseret værktøj, mener Schwartz.
Network Advertising Initiative har et cookie-baseret værktøj, der gør det muligt for brugerne at fravælge adfærdsbestemt annoncering på 35 annoncenetværk, men Schwartz forventer, at endnu flere virksomheder vil tilbyde detaljerede kontrolmuligheder.
Uden en vis grad af standardisering kan det føre til forvirring af forbrugerne, påpeger han.
Men Schwartz roser alligevel disse første forsøg med finjusterede kontrolmuligheder af Yahoo, Google og andre.
Brugerne skal da selv bestemme
Internettets brugere bør have mulighed for selv at bestemme hvilke typer af annoncering, de modtager, uden at skulle vente på at annonceringsnetværket regner ud, at en bestemt bruger ikke længere er interesseret i at se en bestemt type reklame, siger han.
"Hvis jeg køber en ny bil i morgen, så vil jeg i overmorgen ikke længere være lige så interesseret i bilreklamer. Det ville faktisk være det absolut dårligste tidspunkt at servere bilreklamer for mig."
Ved at gøre det muligt for brugerne at oplyse deres præferencer bør Yahoo faktisk blive i stand til at levere en bedre service for både annoncører og brugere, fremhæver David Zinman, der er vice president og general manager for display-annoncering hos Yahoo
"Det er en del af vores forretning at levere relevante annoncer. Vi bliver ikke betalt af annoncørerne, hvis annoncerne ikke er relevante," siger han.
Yahoo forventer, at mange brugere ikke kommer til at justere indstillingerne i Ad Interest Manager, mens andre vil have en stærk interesse i tjenesten, siger Anne Toth.
"Vi udvikler den med den hensigt, at brugerne skal benytte sig af den, og jeg har den personlige erfaring, at jo mere brugerne er klar over og involverede i disse ting, des mere trygge er de ved hele processen med specialtilpasning af annoncering," forklarer hun.
Oversat af Thomas Bøndergaard