Artikel top billede

"Sælger du dig selv, så skal folk nok købe af dig," mener Martin Thorborg. Foto: Torben Klint

Skab online-buzz og få velvilje og ordrer

Klumme: Ved at optræde som den hjælpsomme ekspert og svare på folks spørgsmål kan du sikre din forretning masser af goodwill - og i sidste ende penge i kassen.

En god og gratis måde at markedsføre sin e-butik på, er ved at være aktiv i flere forskellige communities.

Hvis man for eksempel handler med golf-udstyr, er det en rigtig god ide at gå ind i diverse golf-communities og hjælpe med sin ekspertviden.

Lad være med at spamme ved at gå ind og skrive: "Køb golfbolde her hos mig", for den slags får man ikke noget særligt ud af andet end badwill.

De folk, der er glade for communitiet og er glade for golf, vil få en negativ opfattelse af din forretning og vil derfor ikke handle med dig i fremtiden.

Men går du derimod ind og deltager som ekspert, så er det en helt anden sag.

Sælg dig selv

Hver gang du ser et spørgsmål, som du kan svare på, så hjælp så godt du kan og glem alt om at sælge dine varer. For sælger du dig selv, så skal folk nok købe af dig.

Dertil kan du som regel lave en signatur med en reklame for din forretning, som står efter alle de indlæg, du laver.

Tillader communitiet ikke den slags, så opret et brugernavn, der er nogenlunde identisk med dit forretningsnavn, det aflurer folk hurtigt.

For at få mest ud af det, så hjælp så mange mennesker som muligt.

Fremstå som den flinke ekspert, der virkelig har forstand på tingene. På den måde får folk en positiv oplevelse af dig, og gør de det, så begynder det også at smitte af på din butiks omsætning.

Kunderne og den positive omtale

Inden længe vil du se, at de mennesker, du hjælper, plus dem der læser dine svar, og deres venner, begynder at handle i din butik og omtale den positivt.

At lave den form for markedsføring er utrolig givtigt.

På Amino.dk er der rigtigt mange folk, der mere eller mindre lever af de kunder, de får der. Mit gæt er, at mere end 100 virksomheder får hovedparten af deres kunder fra Amino.

God og gratis marketing

Der er advokater, revisorer, grafikere, programmører og mange andre, der gratis hjælper alt det de kan, og det giver pote.

Hvis man har et spørgsmål til, hvordan man eksempelvis udfylder sin momsopgørelse fra Skat, og man på Amino får hjælp af en flink revisor, så er der en super god chance for, at man bruger netop den revisor, når årsopgørelsen skal laves, og det er god, gratis marketing.

Bedre placering i søgemaskinerne

Dertil skal man huske på, at alle de steder ens signatur kommer til at stå, også er med til at give en bedre position i søgemaskinerne.

Som bekendt ser søgemaskierne mildt på, at man har så mange indgående links som muligt, og det giver derfor en bedre placering i søgeresultaterne.

Husk at bruge de ord, du vil findes på som ankertekster til linket, så er det nemlig de ord, du fremmer mest i søgemaskinerne.

Slutteligt skal man heller ikke glemme de journalister, der finder dig, når de Googler efter eksperter, der skal udtale sig i deres artikler.

Det giver god PR og det kan man jo heller ikke få for meget af.

Alt i alt er aktivt arbejde med communities en strategi, som betaler sig på mange forskellige plan, og så er det vældig hyggeligt.

Martin Thorborg er medstifter af Spamfighter, administrerende direktør og stifter af Amino.dk samt forfatter til bogen E-pusher.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere