Opdateret: "Vi skal lave et brand, som vi kører på nationalt plan. Dog på en måde, så salget primært foregår lokalt, da vi mener at have fordele ved at være lokale."
Sådan siger administrerende direktør Kim Frimer fra Energi Randers om den fiberalliance, som 15 elselskaber nu går sammen om.
De vil i fremtiden kunne nå ud til omkring 1,2 millioner danske husstande, hvis de fastholder deres tidligere udmeldte ambitioner.
Det er, som Computerworld tidligere har kunnet afsløre, ejerkredsen omkring fiberselskabet Nianet, der nu går sammen. Nianet er rettet imod erhvervsmarkedet, mens det kommende selskab skal rettes mod privatkunderne.
Planen skal dog også godkendes i bestyrelserne hos flere af elselskaberne, inden de officielt tilslutter sig.
Navnet mangler
Navnet på det kommende selskab er endnu ikke på plads, men det bliver en fusion af de to indholdsleverandører Smile Content og Profiber, som begge har elselskaber i ejerkredsen.
"Nianet er på erhvervssiden, og så er det her på privatsiden. Privatsiden betyder en hel del for os, for det er der, hvor vi har vores styrke. Vi samler Smile og Profiber - fusionerer dem - og så etablerer vi det, som vi kalder et content aggregator-selskab (indholdsleverandør, red.), som skal producere vores tv, video-on-demand, internet, ip-telefoni og nye tjenester i fremtiden," fortæller Kim Frimer til Computerworld.
Han mener, at det ny selskab vil få folk til at opdage, hvad fiber for alvor kan tilbyde.
"Vi vil en gang sætte standarden for, hvad bredbånd skal være. Vi går ud med 60 og 100 megabit-bredbåndsforbindelser, så når folk får bredbånd, så får de rigtigt bredbånd," siger han.
Det giver stordriftsfordele
Ifølge den administrerende direktør er der stordriftsfordele at hente i det kommende selskab.
"Vi har lavet en forretningsplan for det. Hvis vi får fusioneret vores aktiviteter og flyttet alle vores kunder ind, så får vi et trecifret millionbeløb i besparelser, som går direkte på bundlinjen, hvis vi bare havde gjort det i år," forklarer Energi Randers-direktøren.
Han henviser til, at selskaberne får én platform til alt deres indhold, og dermed opnår de fordele, når der skal købe ind til deres indholdspakker. Eksempelvis kommer de til at stå stærkere i forhandlingerne med tv-selskaber.
Fiberen bliver lukket for fremmede
Der kunne være yderligere stordriftsfordele at hente ved at fusionere elselskabernes netværk, men den model har selskaberne set bort fra.
"For det første har det ikke været på dagsordenen, så det har ikke været diskuteret. Derudover ligger der meget store kapitalinvesteringer i nettene for flere milliarder kroner, så det ville være noget af en deal at køre på plads," fortæller Kim Frimer.
Han erkender dog, at der også kunne være stordriftsfordele ved at fusionere nettene, så elselskaberne eksempelvis kunne benytte de samme teknikere til deres fibernet.
Fibernettet bliver lukket land
Et af de store spørgsmål omkring elselskabernes eventyr har været, om de vil holde deres netværk åbne eller lukkede.
Svaret er lukket.
"Vi kører med et så lukket net, som man nu kan i forhold til, hvis der er noget regulatorisk eller konkurrencemæssigt. Men et så lukket net som muligt, men vi har selvfølgelig også nogle kontrakter, som vi bliver nødt til at respektere, og som er indgået. Men ellers er pointen, at vi selv står for vores net og dermed også det produktudbud, som vi og ingen andre tilbyder kunderne. Specielt på tv-siden," forklarer Kim Frimer.
Der har ellers været argumenteret for, at et bredere udvalg af indhold lokker flere kunder til. Blandt andet har den administrerende direktør fra ComX, Finn Helmer, betonet vigtigheden af et åbent net.
Men det afviser Kim Frimer som værende afgørende.
"Min tilgang til det er to ting. Det ene er, at produktudbuddet bliver ikke meget større. Antallet af tv-kanaler er nu engang, som det er, så vi vil kunne tilbyde de tv-signaler, der er. For os vil det skabe en masse besparelser, plus at vi sikrer et forretningsområde. Hvis man ser på TDC, så kører de også med lukket net," siger Kim Frimer med henvisning til YouSee-kabelnettet.
Direktøren kan ikke forestille sig, at eksempelvis TDC's YouSee rykker ind i nettet i fremtiden.
På skinner til næste år
Elselskabernes projekt er endnu ikke på skinner, og det vil tage lidt tid endnu, inden det er på plads.
"Vi regner med at være fuldt oppe at køre et stykke inde i 2010, men vi har ikke en decideret plan endnu for, hvornår og hvor hurtigt det kan gå. Men der går selvfølgelig nogle måneder inde i det nye år, inden vi er helt oppe at køre," lyder det fra Kim Frimer.
TDC købte for nylig DONG's fibernet, og med købet afskar teleselskabet den kommende alliance fra at kunne levere fibertjenester i hovedstadsregionen, hvor en tredjedel af landets hjem ligger.
I Danmark er der i alt 2,5 millioner husstande. Det er altså godt og vel halvdelen af landets hjem, som alliancen potentielt kan dække.