Man hører tit udtrykket "det er det, de unge vil ha" om særligt attraktive og populære ting.
Tricket for de fleste er at finde ud af, hvad det er - hvad er det, de unge vil have?
Det er en gåde, som også it-branchen bruger mange ressourcer på at løse.
Det er jo blandt de unge, at fremtidens arbejdskraft skal findes. Men det går to veje, for det er heller ikke altid let for de unge at vide, hvad præcist det er, de vil.
Det gælder i høj grad valg af uddannelse, hvor der er ekstremt mange veje at gå.
Jeg forstår godt, at valget kan være en udfordring, for hånden på hjertet så kan det være tæt på umuligt at vide, hvilken karriere man skal vælge, og dermed hvilken retning man skal gå i.
Det kan være forskellige faktorer, der påvirker unges uddannelsesvalg.
Forældrenes baggrund, vennernes valg og faglige interesser er nogle af de ting, der har indflydelse. Men det afgørende er, at de unge får den bedst mulige vejledning, når de står og skal træffe dette valg.
Tilbyder IBM-mentor
Det er i høj grad vejledning, som den årlige praktikuge koordineret på tværs af hele it-Danmark, går ud på.
På EX.I.T.E. camp, der er en del af IBM's Teknologi og Piger-initiativ, havde IBM 50 piger fra 9.-10. klasse til en it-praktikuge kun for piger - en mulighed for at blive klogere på it-branchen.
Efter EX.I.T.E. campen tilbydes deltagerne en IBM-mentor. Formålet med denne del af programmet er at give eleverne mulighed for at have en længerevarende kontakt med IBM-medarbejdere.
Tanken er, at pigerne kan bruge denne kontakt til at stille spørgsmål til mentoren om for eksempel uddannelse, arbejdsmarkedet eller måske bare bede om hjælp til en opgave.
En fantastisk øjenåbner
En uges praktik er for mange af pigerne en øjenåbner.
Det er ikke alle, der har tænkt forbindelsen mellem eksempelvis en teknisk uddannelse og muligheden for en spændende international karriere.
En af reaktionerne hos pigerne var, at de var overraskede over, at hverdagen i it-virksomheden ikke udelukkende handler om programmering.
De oplevede, at der er en langt større bredde i branchen, end de havde forestillet sig, og det er den type aha-oplevelser, der for mig bekræfter vigtigheden af at fortsætte arbejdet med at sprede budskabet.
Jeg var glad for at høre, at nogle af pigerne var fuldstændig overbeviste om, at de ville have en uddannelse inden for it-området.
Det er et fremskridt, som viser, at de traditionelle barrierer mellem piger og teknologi er på vej til at blive brudt ned.
Afviser ikke it-branchen
Andre piger deltog på campen for at snuse og lære lidt, hvilket jeg også ser som et positivt tegn, da det viser, at de ikke er afvisende over for en karriere i it-branchen.
Men uanset pigernes grund til at deltage i campen, så viste de et engagement og en interesse for at lære, som er beundringsværdigt.
De gik til opgaverne med krum hals og var i nogle tilfælde kede af, at der ikke var længere tid til en opgave. Det tegner godt for it-branchen med den type kandidater.
Jeg indledte med spørgsmålet om, hvad det er, de unge vil have.
På EX.I.T.E campen fandt jeg faktisk et svar. Ud over udfordrende opgaver, vil de have VARM KAKAO og masser af det.
Faktisk så meget, at IBM løb tør - hvilket aldrig er sket før.
Så næste år vil vi sørge for at købe ind i rigelige mængder, for vi glæder os til at se næste hold af glade og talentfulde piger.
Annette Stausholm Nielsen er direktør for teknisk kompetence i [url=http://www.ibm.com/dk/da/IBM Nordic[/url] og er formand for IT-Branchens udvalg "Unge i IT-branchen".
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.