Indhold
De kommende spillekonsoller fra Microsoft og Sony vil hæve omkostningerne ved spiludvikling med 100 til 200 procent. Det er konklusionen fra EA-games i et interview med BBC Online.
De stigende omkostninger skyldes, at disse konsoller understøtter bedre grafik, hvilket betyder, at al modellering og grafik skal være meget mere detaljeret, end det er tilfældet i dag. Det kræver igen mere udviklingsarbejde, og dermed større omkostninger.
I dag koster det mellem fire og ti millioner dollars at udvikle et almindeligt spil. De mere avancerede spil koster betydeligt mere. Men det er samtidigt tillokkende med et globalt marked med en omsætning på mere end 6,3 milliarder dollar i 2001 og en forventet omsætning på 40 milliarder dollar i 2010 ifølge analyseinstituttet CMSinfo.
Det vil ifølge BBC Online betyde, at flere mindre spiludviklere ikke vil kunne leve op til de økonomiske krav, og dermed lukke eller blive opkøbt. Markedet vil derfor i fremtiden i stadig højere grad blive præget af få større spilvirksomheder, der har råd til udviklingsomkostningerne og ikke mindst råd til at vente på, at pengene kommer igen.
Tendenserne er derfor endnu mere på vej mod spil, der støtter sig op af film eller andre typer af større begivenheder som sport eller krig. Dermed mener fabrikanterne, at deres spil får større salgsmuligheder.
Det er specielt vigtigt for den nye generation af spil til PlayStation 3 og Xbox2, hvor mængden af konsoller i starten vil være for lille til at bære udviklingsomkostningerne til spil, der alene retter sig mod disse konsoller.