Der er STOP- medier, og der er STRØM- medier. Det er vigtigt at kende forskel.
E-mail er et STOP-medie.
Når vi modtager en e-mail, stopper vi op et kort sekund og forholder os til den. Vil vi læse den? Vil vi klikke i den? Vil vi gemme den til senere?
Vi forholder os ikke bare til de fleste mails, som vi modtager. Vi forholder os til hver evig eneste mail.
Bevares, nogle gange går det meget hurtigt med at lægge flagene ned, markere dem som læst, slette dem, vi ikke gider læse, eller hvad vi nu ellers gør, når vi kigger i dagens elektroniske stak breve.
Men vi forholder os og tager en beslutning.
Og derfor kan vi blive sure
Og netop fordi vi reagerer på alle e-mails, bliver vi også sure, når vi får uinteressante e-mails, som vi ikke har bedt om.
Spam stjæler vores opmærksomhed, fordi vi ikke kan undgå at forholde os til den.
I den elektroniske verden kan kun sms'en brøste sig af den samme metodiske interesse for alt, hvad der modtages.
Vi læser ALLE vores sms'er uden undtagelse.
Og fordi mobiltelefonen indeholder vigtige her-og-nu beskeder fra mennesker, vi kender, læser vi beskederne med det samme. Og derfor bliver vi ekstra sure, når vi får spam på mobilen.
Facebook er et STRØM-medie. Her flyder beskederne som en strøm af nyheder fra venner og bekendte.
Når vi logger på, ser vi ikke hele strømmen, men blot de seneste beskeder.
Når vi ikke er på, passerer strømmen fortsat forbi, og beskederne er ulæste. Det gør ikke noget.
Her ligger vi bare i strømmen
På Facebook logger vi på strømmen og ser, hvad der er sket for nylig. Det vi ikke har set, er lige meget. Ude af øje, ude af sind. Det er mediets natur.
Det samme gælder for andre populære sociale medier. Vi kan ikke forholde os til det hele, men tager gerne en tår af strømmen i ny og næ.
STOP-medier som e-mail og sms er klart det bedste bud, når man vil have kontakt til en bestemt gruppe mennesker. Vi når dem allesammen, og vi ved, at de forholder sig til det, vi sender til dem.
Derfor er e-mail-marketing, nyhedsbreve og mail-notifikationer fortsat i udvikling. Derfor bliver der hele tiden flere af dem.
Kan sprede budskaber
STRØM-medier som Facebook og Twitter kan noget andet.
De sociale medier kan sprede budskaber fra menneske til menneske.
De kan være helt fantastiske til at få et budskab ud til nye mennesker i ens målgruppe.
Men sociale medier kan aldrig slå e-mail, når det handler om at få kontakt til en gruppe mennesker, man kender i forvejen.
Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.