Computerworld News Service: Mange af de indiske outsourcere har vendt opmærksomheden mod det europæiske marked, efter det amerikanske marked på mange måder er tørret ind.
Foreløbigt dog ikke med særligt meget succes, eftersom virksomhederne er oppe imod både en generel europæisk modvilje mod outsourcing og en præference for udbydere med en stærk tilstedeværelse i Europa.
Sådan lyder konklusionen i en rapport fra Forrester Research.
De indiske virksomheder forstår ikke de kulturelle nuancer, der får betydning når man skal gøre forretninger i Europa, hvor virksomhederne for eksempel ikke kan lide at blive presset til at udvide samarbejdet med en ny partner for hurtigt, lyder det fra Sudin Apte, som er chef-analytiker ved Forrester.
Tilstede i få lande
I modsætning til de multinationale virksomheder, der udbyder en lang række tjenester i Europa, er de indiske virksomheder, der har etableret sig i Europa, typisk fokuserede på lidt færre tjenester, siger Sudin Apte.
Indiske virksomheder forsøger derudover som regel at nå ud til hele Europa via nogle få locations, mens de fleste multinationale virksomheder er fysisk til stede i mange europæiske lande, tilføjer han.
De indiske outsourcere opnåede en europæisk omsætning på knap 72 milliarder kroner i det indiske finansielle år, der endte 31. marts 2009, og heraf kom omkring 46 milliarder fra Storbritannien og knap 11 milliarder fra Tyskland, fortæller Forrester.
Dette udgør kun en lille procentdel af tjeneste-markedet i Europa i samme periode, understreger Sudin Apte.
Markedet i Tyskland, Frankrig og Storbritannien dækkede over mere end 530 milliarder kroner i alt, tilføjede han.
Det fysiske problem
En stor del af tjenestemarkedet i Europa kræver desuden, at outsourcerne fysisk kan stille med medarbejdere til projektstyring i kundernes virksomheder, fortæller Sudin Apte.
Indiske outsourcere passer på den måde ikke rigtig ind, eftersom de ikke har mange ansatte i Europa, tilføjer han.
De indiske outsourcere mangler at finde en forretningsmodel, som kan sikre ekspansion i Europa, siger Siddharth Pai, som er partner ved det Houston-baserede konsulentfirma Technology Partners International, der fokuserer på outsourcing.
Europæiske virksomheder foretrækker, at deres udbydere har en stærk tilstedeværelse i landet, siger Siddharth Pai.
Desuden vil de gerne have udbyderne til at hjælpe dem med at undgå fyringer ved at absorbere ansatte i deres egen medarbejder-stab, tilføjer han.
Enkelte indiske outsourcere som for eksempel Infosys Technologies og HCL Technologies har indgået aftaler med europæiske virksomheder, hvorunder de forpligtede sig til at overtage medarbejdere.
Men indiske outsourcere er stadig ret fokuserede på at sælge Indien som en billig off-shore location, siger Siddharth Pai. De er betænkelige ved tanken om at ansætte folk og udvide i Europa, eftersom det ville sænke deres profitmargen, tilføjer han.
Indiske outsourcere bliver nødt til at udvikle sig til at være globale virksomheder med styring og levering fra flere steder i hele verden, i stedet for kun at fokusere på levering fra Indien, siger Siddhart Pai.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen