Computerworld News Service: Adobe har udgivet offentlige beta-versioner af Flash Player 10.1 og Adobe AIR 2.0 til Windows, Mac OS X og Linux.
Tiltaget er en del af Adobes Open Screen Project, der sigter efter at få Flash ud på hver eneste populære platform.
Flash Player 10.1 gør ved første øjekast ikke meget - hvis overhovedet noget - for Mac OS X, men et hurtigt kig i udgivelsesnoterne [pdf] afslører nogle interessante detaljer.
Denne beta-udgivelse er kun til Intel-baserede Macs, selvom det ser ud til, at den endelige build vil understøtte de ældre Macs baserede på PowerPC.
Betaen af Flash Player 10.1 understøtter dog audio-input. Flash er i den ny version i stand til at lukke sig selv ned og anmode browseren om at genstarte, hvis den løber tør for hukommelse, hvilket er en stor forbedring i forhold til simpelthen at crashe.
Flere begrænsninger
Mac-versionen mangler dog både understøttelse af GPU-acceleration og multi-touch. Årsagen til, at Adobe kun understøtter GPU-baseret rendering på smartphones, er, at det "nedsætter ydelsen [i visse tilfælde]," og at "driver-understøttelsen varierer kraftigt," selvom Mac OS X har understøttet native GPU-compositing, lige siden Apple introducerede Quartz Extreme i Mac OS X 10.2.
Der er heller ingen understøttelse af hardware-acceleration af H.264 på andre platforme end Windows, da "Mac OS X ikke giver adgang til de påkrævede API'er."
Adobe forsikrer dog, at virksomheden vil "overveje at tilføje funktionen."
Selvom udgivelsesnoterne ikke specifikt fastslår, at kun Flash til Windows 7 og smartphones vil få multi-touch, så viser ingen af de tilgængelige demo-videoer dog noget om multi-touch på Mac OS X, hvilket er et dårligt varsel.
Betaen af AIR 2.0 er også kun til Intel-baserede Macs, og i modsætning til Flash Player 10.1 har Adobe her til hensigt at lade det fortsætte sådan. Men der er heldigvis langt flere gode nyheder i Mac OS X-versionen af AIR 2.0, end det er tilfældet for den ny Flash-beta.
Betaen af AIR understøtter HTML5 og CSS3 takket være den nyligt opdaterede version af WebKit i AIR 2.0.
Hjælp til udviklerne
Men det mest interessante er nok, at udviklerne nu kan skabe AIR-applikationer, der installeres via en indbygget installer, hvilket giver mulighed for at benytte styresystem-specifikke indbyggede API'er og funktioner.
For eksempel tilbyder Adobe Labs download af en demo af en AIR-applikation ved navn SearchCentral, der demonstrerer, hvordan AIR understøtter Sportlight.
AIR 2.0 understøtter ligeledes print af vektor-grafik på Mac OS X, forbedret sikkerhed, evnen til at åbne en fil med styresystemets standard-applikation til den specifikke filtype, opdagelse af lagerenheder såsom flashdrev og harddiske samt avanceret netværksunderstøttelse.
Selvom der ikke er meget, der taler for, at man som almindelig bruger skal kaste sig ud i at downloade en med sikkerhed mere ustabil version af Flash, så viser forbedringerne af AIR, at Adobe afgjort er interesseret i at udnytte visse funktioner i OS X.
Det bliver under alle omstændigheder godt, når HTML5 for alvor bliver udbredt, så man som bruger undgår at spilde tiden med ustabile plugins.
Oversat af Thomas Bøndergaard