Artikel top billede

Foto: 3.

Mobilt bredbånd giver GSM og NMT historisk baghjul

På mindre end tre år runder mobilt bredbånd en halv million danske abonnementer.

419.000.

Så mange danskere havde mobilt bredbånd i juni. Fortsætter udviklingen, har over en halv million danskere mobilt bredbånd inden årets udgang.

Dermed er mobilt bredbånd det hurtigst sælgende mobilprodukt, der har indtaget det danske marked. Teleanalytiker John Strand fra Strand Consult peger på, at en konkurrencedygtig pris er blandt årsagerne til det hurtige salg.

"Der er to årsager til fremgangen. For det første er prisen for at bruge det nede på et niveau, hvor en to megabit mobil bredbåndsforbindelse koster det samme som en fast bredbåndsforbindelse, plus der er et ønske hos forbrugerne om mobilitet," siger John Strand.

Den første generation af mobilnetværket herhjemme, NMT, rundede aldrig en halv million brugere. Nettet blev åbnet i Danmark i 1982, og historiske tal fra Strand Consult viser, at der i 1984 var 30.600 abonnenter tilkoblet nettet. Teknologien toppede i 1995 med 306.001 kunder.

Heller ikke den anden generation af mobiltelefoni herhjemme, GSM, kan følge med den salgshastighed, som mobilt bredbånd præsterer herhjemme. De første danske GSM-kunder gik på nettet i 1992, og det år koblede 4.610 danskere sig på nettet. I 1995 passerede teknologien en halv million kunder.

3 først med mobilt bredbånd

22. januar 2007 udsendte mobilselskabet 3 en pressemeddelelse med overskriften "Nu får danskerne ægte mobilt bredbånd hos 3". Selskabet havde udrullet et såkaldt Turbo 3G-mobilnet, der teoretisk kunne nå hastigheder på tre megabit per sekund.

Dermed skød 3 den mobile bredbåndskrig i gang herhjemme til en pris, der dengang lød på 499 kroner om måneden for den teoretiske hastighed på tre megabit i sekundet med ubegrænset forbrug.

"Mobilt bredbånd er et vendepunkt for 3G-telefoni. Den høje hastighed giver for alvor vores kunder adgang til internettet, e-mails, kontaktinformationer, forretningsapplikationer og meget mere - i hastigheder, vi kender fra hjemmet og kontoret," udtalte 3's daværende direktør for salg og marketing, Peter Krogsgaard, i 3's pressemeddelelse.

I første omgang dækkede 3's net kun Sjælland, men to måneder senere var resten af landet også dækket.

Det er således under tre år siden, at den mobile bredbåndskrig blev skudt i gang i Danmark, men alligevel vil teknologien - hvis udviklingen fortsætter - kapre mere end en halv million danske kunder inden årets udgang. Mobilt bredbånd manifesterer sig dermed som det hurtigst sælgende mobilprodukt herhjemme.

Og væksten fortsætter, vurderer John Strand, som henviser til den danske befolkningssammensætning.

"Vi skal huske på, at næsten halvdelen af alle danske husstande er befolket af singler, og mange af de her singler sætter sig ned og spørger; har jeg lyst til en fast bredbåndsforbindelse, når jeg er hjemme, eller en bredbåndsforbindelse jeg kan bruge lige gyldigt, hvor jeg er," siger han.

Ifølge ham kan en stor part af dem mere end rigeligt få deres behov dækket med de hastigheder, som mobilt bredbånd leverer.

Fra juni sidste år til juni i år blev antallet af mobile bredbåndskunder fordoblet fra 209.000 til 419.000.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer