ADSL. Teknologien har været dømt død i flere omgange, men den er ikke desto mindre stadig danskernes klart foretrukne bredbåndsadgang.
1,2 millioner danske husstande har adgang til internettet via ADSL.
Faktisk er antallet af ADSL-kunder vokset med omkring 1.000 fra slutningen af 2008 til juni i år. Det viser dagens halvårsstatistik fra IT- og Telestyrelsen.
Det sker på trods af, at der er pumpet milliarder af kroner i andre infrastrukturer, der skal tage konkurrencen op med det gamle kobbernet. Det gælder teleoperatørernes udbygning af mobilnettet, ligesom elselskaberne har pumpet over syv milliarder kroner i fibernet.
TDC er Danmarks største ADSL-udbyder, og koncerndirektør Jesper Theill Eriksen fra TDC Privat mener, at TDC's produkter er årsagen til, at ADSL stadig er en eftertragtet vare.
"Forklaringen er i stort omfang, at vi sælger vores ADSL-produkter ikke blot som rene ADSL-forbindelser, men at vi eksempelvis også sælger tv med via HomeTrio," siger Jesper Theill Eriksen.
Samtidig fremhæver koncerndirektøren, at TDC's bredbåndsforbindelser i de fleste tilfælde opfylder behovet hos den almindelige danske bredbåndskunde.
"De fleste af vores kunder har i dag valgt en hastighed hos os, som faktisk er mindre end den, vi kan levere. Den eneste grund til at skifte teknologi er jo, at man ikke kan få det, som man har behov for, hos den leverandør og det netværk, man havde," siger Jesper Theill Eriksen.
Fiber går frem
Det er dog kun et spørgsmål om tid, inden kobberet er for langsomt for mange kunder, lyder det fra Dansk Energi, der repræsenterer elselskabernes fibereventyr.
Chefkonsulent Christian Berg fra Dansk Energi bemærker i dagens statistik fra IT- og Telestyrelsen, at 10 megabit-hastigheder eller hurtigere i juni udgjorde 27 procent af de markedsførte hastigheder. Tallet var 10 procent et år tidligere.
"Der er ved at ske en ret kraftig udvikling mod de højere hastigheder, og det er selvfølgelig ekstremt glædeligt for os som branche, fordi det ny indhold med tv gør, at behovet for højere hastigheder er stærkt stigende," siger Christian Berg.
Antallet af faste bredbåndsforbindelser er steget en lille smule på det halve år fra 2,026 til 2,050 millioner forbindelser. Fiber går mest frem.
"Væksten i hele markedet for kabelbaseret bredbånd er ret begrænset, og fiberdelen står for den største del af den vækst, så det er positivt," siger Christian Berg.
Indhold afgørende
Jesper Theill Eriksen mener dog, at ADSL stadig vil være konkurrencedygtigt, da det ifølge ham handler mere om indhold end hastighed.
"Vores største konkurrencemæssige fordel er, at vi ikke bare er i stand til at levere en rå hastighed, men vi er også i stand til at levere det indhold, som danskerne efterspørger," siger Jesper Theill Eriksen.
Men her er fiberselskaberne også konkurrencedygtige, mener Christian Berg.
"Selvfølgelig vil TDC sige det, men hvis vi ser på båndbredder - både når man skal sende og modtage - er vi overlegne, og på indhold matcher vi til fulde TDC," siger chefkonsulent Christian Berg fra Dansk Energi.
Mobilt bredbånd viste også fremgang i kundetallet. Antallet af kunder er fordoblet på et år.