Computerworld News Service: Søgemaskinen Bings Cashback betaler forbrugerne en lille procentdel tilbage af de ting, de køber, hvis de har fundet dem gennem annoncer i søgemaskinen.
Programmet sigter efter at tiltrække kunder ved hjælp af rabatter, og annoncører, der er med i programmet, skal kun betale Microsoft for søgninger og klik, der ender i et køb. Systemet kaldes pay-per-action, og rabatterne er baserede på en procentdel af købsprisen og afgøres af annoncøren.
Men Samir Meghani, som var med til at oprette prissammenlignings-portalen Bountii.com skriver 4. november på sin blog, at han har fundet en fejl, i den måde køb rapporteres tilbage til Bing i forbindelse med Cashback-programmet.
E-handel-forretninger kan placere en såkaldt tracking pixel på deres ordrebekræftelsesside, der så vil rapportere tilbage til Bing, når transaktionen er fuldburdet. Meghani oplyser, at det er muligt at rapportere falske transaktioner til Bing, og på den måde gøre sig berettiget til Cashback-refusioner, selvom man ingenting har købt.
Meghani skriver, at Bing virker til at være ude af stand til at opfange falske transaktioner med det samme, og at hans Cashback-konto nu indeholder 2.080,06 dollars, knap 10.300 kroner.
Han har ikke offentliggjort tekniske detaljer om fejlen, men skriver, at "det er ikke kompliceret".
Det hjælper sikkert ikke på Microsofts humør, at Meghanis Bountii.com kan ses som en konkurrent til Bing, om end kun en lille konkurrent.
Microsoft lukker konto
Microsoft har reageret ved 6. november at sende Meghani et brev, der beder ham om øjeblikkeligt at indstille sine handlinger.
"Microsoft mener, at dine handlinger og de anvisninger, du giver andre, angående denne metode til misbrug krænker adskillige love relateret til datakriminalitet, uautoriseret adgang og uautoriseret brug af information," skriver Gabriel M. Ramsey fra det globale advokatfirma Orrick, Herrington & Sutcliffe på vegne af Microsoft.
Meghani har siden fjernet sit oprindelige blogindlæg, men indlægget var dog indtil for nylig - ironisk nok - stadig at finde i Bings cache.
Microsoft har nu lukket Meghanis Cashback-konto. I et efterfølgende blogindlæg skriver Meghani, at han aldrig havde til hensigt at begå svindel over for Microsoft.
"Hensigten med mit blogindlæg var at påvise et implementerings-problem, ikke at opfordre til svindel mod Microsoft," skriver han. "Jeg er overrasket over, at de gør så meget ud af at få mig til at pille information ned, som alligevel er åbenlys for enhver, der læser deres dokumentation."
Det var ikke umiddelbart muligt at få en kommentar fra Microsoft.
Oversat af Thomas Bøndergaard