CSC har fået drøje hug i forbindelse med udviklingen af et it-system, der skal gøre tinglysningen i Danmark digital.
Et system, der har fået en hård medfart af brugerne, der har klaget over en besværlig brugerflade og mange fejl i systemet.
Senest forsvandt 700 digitale tinglysningssager ud i den blå luft.
De 700 tabte kladder, der forsvandt fra tinglysningssystemet i forbindelse med CSC's store opgradering i sidste uge, er dog ikke tabt, fortæller Fritjof Lind, der er chef offentlige projekter i CSC.
"De findes naturligvis stadig på en backup-server, og vi er i fuld gang med at få kladderne reetableret, så de er på vej i luften igen."
Fritjof Lind; systemets brugere, personificeret ved Danske Advokater, har givet udtryk for, at de oplever mange fejl og mangler i forbindelse med digitalisering af tinglysningerne. Er det system, I har udviklet, godt nok?
"Systemet kører, som det skal, men der vil altid være funktioner, som skal laves om og tunes. Det er helt almindeligt i den proces, vi kører nu," siger Fritjof Lind.
Du ser altså problemerne som børnesygdomme, der bare skal rettes til?
"Vi kører fuld produktion på systemet, og der er børnesygdomme, der skal fjernes."
Hvad siger du til, at de danske advokater giver udtryk for, at de har mistet tilliden til systemet?
"Både fra Domstolsstyrelsen og fra vores side har der været kontakt til advokaterne for at se, om der er noget vi kan bistå med."
Hvordan forholder CSC sig til advokaternes kritik? Tager de fejl, eller er der noget om snakken?
"Den bliver samlet op. Det, der er bygget, er specificeret, og i daglig brug vil der så være nogle ting, der skal rettes til, så det fungerer bedre. Det ser vi og Domstolsstyrelsen naturligvis på."
Så CSC mener ikke, der er tale om store problemer?
"Det er ærgerligt for alle parter, at der bliver tabt 700 kladder. Det må vi tage på os og få lavet om. Med så store systemer, som der er tale om her, hvor et område skal digitaliseres fuldt ud, så vil der være brugere, der kommer fra en anden verden, hvilket gør det til en stor omvæltning.
Når brugerne har arbejdet med systemet i et stykke tid, vil de lære det bedre at kende. Det handler således også om uddannelse af brugerne. Og stadigvæk, det er en af de mest dybtgående digitaliseringer, vi har haft i Danmark. Så jeg er fortrøstningsfuld og ser positivt på tingene.
Systemet skal udvikles over de næste mange år, men fra årsskiftet er alle rettelser på plads, og så kører vi forhåbentlig fuld og ægte produktion.
Til den tid vil boligadvokaterne sikkert også være tilfredse," lyder det fra Fritjof Lind.