Forventninger til vækst, centralisering af it-ressourcerne og den generelle udskiftning af teknologien er hovedårsagerne til, at europæiske it-chefer ser frem til enten at skubbe væggene for at udvide deres datacentre eller outsource driften i de kommende år.
Det viser en undersøgelse, som analysehuset IDC har foretaget for co-locationsvirksomheden Interxion, hvor 400 it-chefer fra Storbritannien, Holland, Tyskland og Frankrig er blevet spurgt om, hvordan de styrer deres datacentre på nuværende tidspunkt, og hvad de forventer, fremtiden vil bringe.
Omkring 95 procent peger på, at de stadig har interne datacentre, men forventer en stigende migration til outsourcede løsninger. It-cheferne angiver blandt andet behov for flere servere, mere gulvplads og mindre strømforbrug som årsagerne til at rykke en større del af it-driften ud af huset.
De europæiske it-chefer angiver it-konsolidering og ny teknologi, eksempelvis virtualisering, som årsager til fortsat at holde it-ressourcerne i eget hus.
Stor vækst i vente
Trods konsolideringerne forventer analytikerne fra IDC dog samlet en kraftig vækst i datacenter-outsourcing.
Prognosen fra IDC lyder på forventninger om en årlig vækst på omkring 23 procent i outsourcingen af it-chefernes interne datacentre til eksterne leverandører i de kommende fire år.
Det svarer til en vækst alene i Storbritannien, Holland, Tyskland og Frankrig fra de nuværende 5,4 milliarder kroner til 14,9 milliarder kroner i 2013.
Koncentration om kerneforretningen
I Danmark forventer IDC også, at danske virksomheder i stigende grad vil outsource dele af driften.
"Helt generelt er der ingen grund til, at en virksomhed står for sin egen it-infrastruktur. Den burde i stedet outsource de mest elementære dele og koncentrere sig om kerneforretningen," vurderede administrerende direktør Per Andersen fra IDC Nordic i sommer.
Ifølge en IDC-undersøgelse fra 2008 er det kun er en tredjedel af nordiske it-firmaer, der har valgt at outsource de mest basale funktioner som servere, storage og netværk til et eksternt datacenter.
Det skyldes ifølge Per Andersen, at der er en stor psykologisk barriere, som skal overvindes hos mange virksomheder, før de outsourcer it-driften.
"Firmaerne er især nervøse for sikkerheden og at slippe den fysiske kontrol med deres data. I mange tilfælde er outsourcing-leverandørernes infrastruktur så standardiseret, at det reelt ikke er noget problem," sagde Per Andersen i forbindelse med den nordiske undersøgelse.