Når software skal testes, handler det om at afvikle applikationerne i kontrollerede omgivelser for at se, om de opfører sig efter hensigten.
Det lyder jo ganske simpelt, men testfasen er en meget dyr og omfattende aktivitet i udviklingsforløbet af nye applikationer.
"En tommelfingerregel er, at man afsætter cirka 40 procent af udviklingstiden og -kronerne til test af indlejret software," siger Jørgen Biegel, der er medforfatter til rapporten "Test af software".
"Rapporten viser, at ved at teste på den rigtige måde fra starten kan man effektivisere processen og derved få et bedre resultat til en lavere pris," siger han.
Udtalelserne falder på baggrund af de aktiviteter, der har været i netværket, bag rapporten.
Ikke kopi, men inspiration
Det er svært at kopiere andres testfaser, men man kan hente meget inspiration hos andre.
"Rapporten skal tjene til inspiration, og den indeholder en række eksempler på best practice, der kan tjene til, at man kan få nye ideer i udviklingen og test af software," siger Jørgen Biegel.
Samtidig er udgivelsen et vink med en vognstang til ledelsen om, at testfasen er både kritisk og nødvendig.
"Ledelsen har ikke altid den nødvendige fokus på testfasen, hvilket kan skyldes manglende viden. Det vil vi gerne være med til et eliminere," siger han.
Rapporten indeholder en række case-historier fra det bagvedliggende netværk, der har dannet rammerne for udgivelsen.
Medlemmerne i Testnet, som netværket er blevet døbt, tæller blandt andre Danfoss, KMD, Nykredit, Telmore og Sonofon, der fortæller om deres erfaringer med test af applikationer.
Det koordinerende arbejde er foretaget af Center for Indlejrede Software Systemer (CISS) ved Aalborg Universitet.
Det er Videnskabsministeriet, der står bag erhvervs-/forskerprojektet.