Indhold
Efter at have markedsført et DRM (digital rights management) system i to år, dropper Sony Japan nu systemet fuldstændigt, skriver Assoicated Press. Systemet var beregnet til at forhindre piratkopiering, idet forbrugerne kunne tage en kopi af en cd gratis til en internet-forbundet pc. Hvis pc'en ikke har forbindelse til internet, kan cd'en ikke kopieres. Ønskes cd'en kopieret mere end en gang, kan det kun ske mod betaling.
Årsagen til dette knæfald overfor forbrugerne er ifølge Sony, at de japanske forbruger nu har forstået, at man bør købe musikken i stedet for at kopiere den. Sony benægter, at det skulle have noget som helst at gøre med et manglende salg af de kopisikrede cd'er.
Sonys andre musikselskaber oplyser meget bestemt, at der ikke her er planer om at droppe kopibeskyttelse af cd'er. Men langt de fleste af disse selskaber er partnerskaber med andre virksomheder.
Det gælder for eksempel BMG-Sony, hvor BMG før sammenslutningen med Sony i år har ført en restriktiv anti-kopieringspolitik. Sony Music Japan er derimod et rent Sony-foretagende.
Men Sonys elektronikdivision er under stigende pres, dels grundet højt prisniveau, men også på grund af Sonys sats på egne formater og standarder. Sony har indtil for nyligt ikke satset på MP3, men kun på sit eget lukkede ATRAC-lydformat, netop for at beskytte sin musikforretning.
Det er ved at ændre sig nu, da Sony kommer med mere og mere udstyr, som understøtter MP3.