It-branchen har alle dage haft fokus på udvikling og effektivisering, og det er vores opgave som leverandører at levere løsninger, der skaber værdi for kunderne.
Spørgsmålet er bare, hvordan vi gør det bedst? Mange danske it-virksomheder har ligesom Columbus IT i mange år primært satset på det brede marked og leveret standardløsninger, der kan tilpasses den enkelte virksomhed - og det er en strategi, der virker.
Projekterne har været drevet af en it-mæssig tilgang med fokus på ROI (return on investment, red.) på it-løsningen i stedet for ROI på forretningen. Men vi ser en stadig stigende efterspørgsel på branchespecifikke løsninger, som tager hensyn til netop de problemstillinger, som store industrier står overfor, og derfor mener jeg, at vi i fremtiden vil opleve et større behov for branchespecifikke løsninger understøttet af brancheviden og specialistkompetencer.
Vi kender det fra andre brancher og fra vores eget liv. Når vi skal købe ny bil, vil vi helst købe den af en forhandler, som er specialiseret inden for lige netop det mærke, vi ønsker at købe. Det giver os en sikkerhed for, at forhandleren kan give det mest kvalificerede bud på, hvilken bil, der matcher netop vores behov.
På samme måde ønsker for eksempel detailhandlen og stålindustrien løsninger, der er designet specielt til deres behov, og det betyder, at vi vil se mange flere it-konsulenter videreuddanne sig og dyrke brancheforståelsen.
Vi må ikke glemme, at vi leverer solide standardløsninger, som mange vil have stor glæde af. Men det er tid til at udnytte vores kompetencer bedre, og det gør vi ved at tilbyde kunder med særlige behov målrettet sparring og helt unikke løsninger, der er skabt specielt til deres branche.
Ved at dyrke specifikke kompetencer og bygge flere elementer ind i løsningerne, bliver vi samtidig en del af forretningsudviklingen, og det giver taletid hos kunderne.
Det er min oplevelse, at mange medarbejdere efter en periode med usikkerhed og stort fokus på, hvad deres arbejde betyder for bundlinjen, har lyst til at fordybe sig, og at mange hilser idéen om at specialisere sig velkommen.
Når du bliver ekspert på et givent felt og har mulighed for at fokusere på, hvordan du kan hjælpe kunderne inden for netop den branche, tager du i højere grad ejerskab til de udfordringer, du stilles overfor. På den måde kan vi levere det ekstra, der gør, at løsningen integreres bedre i virksomheden og dermed skaber resultater.
Vores konsulenter får med andre ord en specialistrolle, og vi vil videreuddanne flere i den retning. Der vil altid være plads til og brug for multikunstneren, men som markedet ser ud i dag, har vi behov for at vise kunderne, at vi ved, hvad netop de har behov for, og det betyder, at vores konsulenter skal holde sig ajour med flere ting. De skal vide, hvad der sker i kundens branche, og hvordan man bedst optimerer en forretning på netop dét marked.
Vi tror på, at det vil give medarbejderne større tilfredshed, mere arbejdsglæde og færre frustrationer, og at det er lig med højere kvalitet. Det er på tide, at vi i branchen indser, at det ikke kun handler om it, men om at give kunderne muligheden for at udnytte deres forretningsmæssige potentiale bedre, og det gør vi nu en gang bedst, når vi kender deres branche.
Steen Hagengaard er administrerende direktør hos Columbus IT.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.