Las Vegas, USA: Det er avanceret norsk magi, der skal bringe Microsofts kommende SharePoint 2010 ind i virksomhedernes dybeste katakomber og her suge viden, informationer og nyttig data ud af dybet.
På Microsofts stort anlagte SharePoint-konference, der i disse dage løber af stablen i Las Vegas, er selskabet nemlig langt om længe klar med det konkrete afkast af selskabets milliard-opkøb af den lille norske high end-søgemaskine-udvikler, Search Fast & Transfer, i 2008.
Den avancerede søgning står centralt i den kommende SharePoint 2010, der lanceres til næste forår og er på vej ud i offentlig beta.
"Vores opkøb af Fast Search & Transfer sigtede direkte mod denne udgave af SharePoint. Det er et helt nyt område, som vi tror for alvor vil tage fart," siger Tom Rizzo, SharePoint-udviklingschef, til Computerworld.
Søgninger står centralt
Søgninger - eller 'search' - har gennemsyret den voldsomme kamp mellem Google og Microsoft i de seneste år, ikke mindst ansporet af Googles meget store succes og indtjening på at tilbyde en form for øjeblikkelig overblik over internettets enorme mængder af informationer.
For Microsoft står kampen på to områder.
Mens selskabets fortsat spræller og sparker i sine indtil videre frugtesløse bestræbelser på at komme på omgangshøjde med Google på internet-søgninger, øjner selskabet et stort potentiale på markedet for virksomheds-søgninger, hvor Googles algoritme-baserede søgemaskine ikke er videre anvendelig.
Og det er her, at kombinationen af Fasts avancerede søge-ideer og SharePoint kommer ind i billedet.
SharePoint har reddet på en bølge af enorm succes i de seneste år, og kan den nye udgivelse holde momentum, kan det bringe den nye avancerede søge-funktion ud til mange virksomheder.
Det åh så frustrerende software-valg
"Det er en af de første gange, at vi ser, at 'search' bliver tilgængelig som en integreret del af en stor softwarepakke fra en stor software-leverandør. Hidtil har 'search' været et ofte frustrerende software-tilvalg, som man skulle foretage uafhængigt af de øvrige systemer, som man anvendte til at håndtere sine data," siger Lesley Owens, analytiker i analyseselskabet Forrester.
"Det ændrer hele diskursen om, hvor 'search' passer ind i organisationen - både når det handler om finansiering, mandskab og prioritering," siger hun.
Den holdning deler Susan Feldman fra analysehuset IDC.
"Search er aldrig rigtigt blevet regnet for en anvendelig teknologi internt i virksomhederne, men det kan ændre sig nu, når søge-funktionaliteten nærmest bliver kastet op på de øvrige applikationer og værktøjer som et centralt element," siger hun.
Virksomheds-søgninger kan deles op i to slags søgninger - nemlig søgninger foran og bagved virksomhedens firewall, og SharePoint 2010 udgives vanen tro i en lang forrskellige versioner, der hver især har sine egne variable licensbetingelser.
Når det handler om søge-funktionaliteten integreres Fast Enterprise Search helt i top-udgaverne af SharePoint og fjernes dermed fra hylderne som et selvstændigt produkt.
Microsoft har som sædvanlig barslet med en ret indviklet licens- og modelstruktur for den kommende SharePoint.
Den indebærer avancerede søgefunktioner i de mest komplekse - og dyreste - versioner, Fast Search Server 2010 for SharePoint, Fast SharePoint Enterprise Search og Fast Search Server 2010 for Internet Business (hvor søge-funktionaliteten er tilføjet SharePoint Server 2010 for Internet Sites og Enterprise), mens der vil komme mindre avancerede søge-teknologier i Search Server 2010 og den lette Search Server Express 2010.
Sidstnævnte kan downloades gratis fra nettet og sigter mod brugere, der allerede har en licens til Windows SharePoint Services, mens de øvrige kræver SharePoint Enterprise Client Access License (CAL).
De vil betale prisen
Microsoft har altså valgt at placere Fast-teknologien i de dyreste og mest komplekse versioner af SharePoint, som primært store virksomheder anvender.
Logikken er, at de store virksomheder har det største behov for de avancerede søgefunktioner, fordi de har det største og dybeste data-hav at fiske i - ofte flere milliarder dokumenter, oplysninger og data. Det betyder, at de også har den største gevinst at hente på overblik og dermed er mest villige til at betale, hvad det koster.
Netop data-fiskeriet i det store søgehav har hidtil givet visse problemer med den nuværende Microsoft Office SharePoint Server (MOSS), der ofte har problemer med at håndtere biblioteker med mere end 50 millioner dokumenter.
I de nye søge-funktioner har Microsofts fokuseret på forbedret relevans, mange filtrerings-muligheder, automatiske forslag til videre-søgning, relaterede personer vurderet ud fra ekspertise, interesser, jobtitler, tidligere projekter og lignende samt sociale forbindelser og andre ting, ligesom der er blevet indført en preview-version, når søge-robotten finder slides.
Her kan brugeren hurtigt og uden klik bladre igennem en fuld Powerpoint-præsentation i selve listen over søge-resultater.
Noget helt andet en internet-søgninger
Ikke overraskende bedyrer Microsoft selv, at der er tale om "the best high end search available" i en verden, hvor det er voldsomt svært at tilfredsstille brugerne, når det handler om søge-funktionaliteter.
Det gælder ikke mindst indenfor 'enterprise search,' der adskiller sig fundamentalt fra 'internet search,' hvor et dokument stryger til vejrs med en tårnhøj placering, hvis tusindvis af mennesker eksempelvis blogger om det og linker til det.
Det er et princip, som ikke kan anvendes i 'enterprise search,' hvor relevans ikke kan vurderes efter antallet af links fra andre dokumenter. Her skal der anvendes andre principper.
"Vi burde slet ikke kalde det 'enterprise search,' men 'enterprise discoverability. Der er alt for meget fokus på søgefunktionen, som kun er en del af det at finde informationer," mener Gartner-analytiker Anthony Bradley.
Han fremhæver 'de fem s'er,' som efter hans mening danner skelettet om meningsfuld og effektiv informations-fiskeri i en virksomheds data-dybder, nemlig search (søgninger), surfing, subscriping (abonnering på nyhedsbreve og lignende), sociale relationer (muligheden for at finde og spørge folk, der ved noget) og semantik.
"Disse ting er man nødt til at indarbejde i de metoder, som man anvender til at opdage og fremskaffe relevant data på. Selve søgningen er kun relevant i de indledende træk. Herfra skal man hjælpes videre på andre måder," siger Anthony Bradley.