Amerikanske Google har på få år fejet al modstand til side, når de kommer til søgemaskiner, og et af de næste mål for den ukronede internet-konge er at få sparket Microsoft af pinden på markedet for kontorpakker.
Google Apps, som er navnet på selskabets kontorpakke, består blandt andet af Dokumenter, Kalender og Gmail. Det er en cocktail, der ifølge Googles eget udsagn glider ned i efterhånden mange virksomheder.
"Hver dag vælger tusindvis af virksomheder at 'go Google', hvilket vil sige at skifte til Google Apps. Flere end to millioner virksomheder og tyve millioner brugere i over 100 lande og på mere end 40 sprog har taget Apps til sig på deres arbejdsplads," skriver Google i et blogindlæg.
"Disse virksomheder behøver ikke længere at kæmpe med at håndtere e-mail-servere eller at udrulle software-opdateringer, og deres medarbejdere nyder nu godt af delte dokumenter og kalendere, Gmail og mere," lyder det fra Google.
IDC: Virksomhederne snuser kun til Apps
Det er første gang, at Google melder så konkret ud, hvor mange professionelle brugere, virksomheder har til Apps-porteføljen.
IDC-analytiker Ander Elbak vurderer dog, at selvom Google har klaret sig pænt med web-kontorpakken, er der fortsat lang vej igen, hvis selskabet har planer om at gentage søge-succesen inden for markedet for kontorpakker.
Han peger på, at der ud fra de oplyste tal i gennemsnit kun er 10 brugere i hver virksomhed, der anvender Apps.
"Selvfølgelig er det et gennemsnit, men hvis der i snit kun er 10 brugere, så er det små-virksomheder," siger han.
IDC, der selv oftest er i kontakt med større virksomheder, oplever da heller ikke, at Google ligefrem er ved at invadere erhvervslivet.
"Det er typisk noget med, at man laver nogle test eller bruger det til nogle enkelte medarbejdere eller som supplement til noget andet for at se, om det er noget. Der er interesse for det, men jeg synes ikke rigtig, at det er nået meget videre end det," lyder det fra IDC-analytikeren.
Microsoft sidder tungt på tronen
Selvom Microsoft fortsat er verdens største leverandør af kontorpakker, er der i de senere år kommet mange alternativer til.
Googles Gmail, Dokumenter og Kalender er i de senere år blevet en stadig mere interessant kombination hos specielt mindre virksomheder, fordi det er en billig løsning, som er let at anvende - og som mange brugere allerede kender fra privatlivet.
SaaS-produkterne fra Zoho er også et muligt alternativ til Microsoft, mens OpenOffice er det mest populære eksempel på en helt gratis og lokalt installeret kontorpakke.
Men selv et gratis-produkt er ikke nok til at vælte Microsoft som den førende kontorpakke-leverandør.
"Det, at det er gratis, er ikke nok til at få folk til at skifte, for så havde alle brugt OpenOffice i dag. I store virksomheder er en kontorpakke ikke den helt store udskrivning, og det at skulle skifte er ikke kun et it-projekt, det er et organisatorisk projekt, hvor man skal have alle brugere overtalt til det og uddanne dem. Det tror jeg holder en del tilbage," siger Anders Elbak.
Han tilføjer, at Microsoft allerede er godt i gang med at forsøge at fjerne noget af momentum for Google og de andre kontorpakke-alternativer i og med, at selskabet er på vej med både en gratis version af Office og Office Web Apps.
Netop web-versionen fra Microsoft mener Anders Elbak dog kan gå hen og blive en fordel for Google.
"De er ikke ved at vælte nogen af tronen lige i øjeblikket, men det går stille og roligt fremad, og når folk vender sig til, at også andre programmer er browser-baserede, vil de få nogle muligheder. I sidste ende kan det jo være, at det er en fordel for dem, at Microsoft Office kommer som en webudgave, fordi det gør, at folk vender sig til det."