Computerworld News Service: Et år efter lanceringen i Storbritannien og senere på verdensplan har Nokias musik-tjeneste, Comes With Music, kun 107.000 abonnenter, konkluderer en analyserapport.
Rapporten fra Music All udkom i torsdags - samme dag som Nokia offentliggjorde dystre regnskaber.
Comes With Music gør det muligt for enhver, der køber en understøttet Nokia-telefon, at downloade og beholde alle de sange, de overhovedet vil, fra Nokias samling på seks millioner numre. Tjenestens pris varierer i forhold til hvor mange musik-minutter, brugeren ønsker hver måned. Aftalen slutter efter et år, medmindre brugeren køber en ny telefon. Man beholder dog al den musik, man har downloadet.
Tjenesten blev lanceret i Storbritannien for et år siden og benyttes af cirka 33.000 briter, oplyser Music Ally. Australien har 23.000 abonnenter, hvilket er det næststørste antal brugere. Italien har kun fået 691 brugere, efter tjenesten blev lanceret for et halvt år siden.
Nokia afviser at be- eller afkræfte disse tal. Virksomheden siger, at tjenesten er udrullet meget hurtigt på verdensplan.
"Vi har et langsigtet perspektiv på Comes With Music frem for at se den som en kortsigtet kampagne," siger Nokia, som oplyser, at tjenesten er udrullet i 13 lande.
Rapporten fra Music Ally analyserer ni lande.
For avanceret?
Music Ally afslører ikke sin kilde til tallene men oplyser blot, at firmaet "fik leveret nogle detaljer om tjenestens tilslutning." I april bekræftede firmaets analytikere, at der på det tidspunkt var 23.000 aktive brugere af tjenesten, og de har adskillige teorier om, hvorfor tjenesten klarer det så skidt.
Marketing-strategien er muligvis for kringlet for forbrugerne, mener analysefirmaet.
"Budskabet i markedsføringen, reklamepositioneringen og salgsstrategien i butikken understøtter ikke hinanden og tegner ikke et samlet og tiltalende billede," står der i rapporten.
Det er også muligt, at tjenesten er for avanceret for nogle markeder, mener Music Ally.
"Vi siger ikke, at Comes With Music er dødsdømt - blot at Nokia muligvis er nødt til at tage stilling til, om virksomheden har råd til at forsætte at markedsføre en tjeneste i håbet om, at forbrugerne efterhånden får øjnene op for den," skriver Music Ally.
Nokia har forsøgt at forgrene sig ud i forskellige slags tjenester som Comes With Music og dens Ovi-tjenester, der inkluderer foto-deling, e-mail og kort. Men det har haft en blandet modtagelse.
I august oplyste Nokia, at dens e-mail-tjeneste havde en million brugere. Men tidligere i år lukkede virksomheden et kontor i Seattle, der udviklede en online-delings-tjeneste som en del af en beslutning om at fyre 450 folk i virksomhedens tjeneste-division. Nokia har også standset investeringerne i foto-delings-tjenesten Ovi Share og helt lukket det sociale netværkssite Mosh.
Ledelsesrokader på vej
Rapporten fra Music Ally om Comes With Music kom netop samme dag, som Nokia offentliggjorde en salgsnedgang på 20 procent i tredjekvartal samt et underskud på 4,15 milliarder kroner. Selvom virksomheden oplyser at sidde solidt på en markedsandel på 38 procent, har Nokia støt mistet markedsandele i løbet af de sidste par år.
Sandsynligvis som en reaktion på de dårlige regnskabstal bliver økonomidirektør Rick Simonson chef for mobiltelefoner fra 1. november. Han kommer således til at stå i spidsen for Nokias telefoner i den lavere ende, hvilket udgør omkring halvdelen af virksomhedens salg af produkter og tjenester. Timo Ihamuotila, som på nuværende tidspunkt er global salgsdirektør, tager 1. november over som økonomidirektør.
Oversat af Thomas Bøndergaard