Åh nej, ikke igen.
Sådan må it-cheferne i flere af landets største virksomheder i går have tænkt, da endnu et IBM-nedbrud satte vitale systemer ud af drift til langt op ad dagen.
Den tanke har it-cheferne imidlertid ikke været ene om.
Allerværst er det måske for IBM selv, der endnu engang må stå skoleret for sine vigtige storkunder, vurderer Per Andersen, direktør for analysehuset IDC i Norden.
"Det er bestemt ikke en ønskesituation. IBM's troværdighed får et ordentligt hak i tuden. Specielt når det varer så længe, som det gør, så taber man image, og folk begynder at tænke på, om man nu kan regne med driftsstabiliteten," siger Per Andersen.
Historien skræmmer
Ikke mindst historien med sidste års store nedbrud trækker nedad i image-regnskabet, mener han.
"Man kan jo spekulere på, om de mange penge, som IBM har investeret, overhovedet hjælper, når det kommer til stykket. Ikke mindst set i lyset af det, der skete sidste år og sammenholdt med at IBM angiveligt skulle have et af de største og mest fantastiske datacentre i Danmark," siger Per Andersen.
"Det er tegn på, at der bliver stillet spørgsmålstegn ved det, man har gået at forestillet sig om sikre systemer," siger han.
Derfor er nedbruddet mere alvorligt end sidste år
Når nedbruddet netop nu er særligt alvorligt for IBM, hænger det ifølge Per Andersen sammen med, at markedssituationen har ændret sig markant i forhold til bare for et år siden.
De andre spillere i markedet for de tunge it-ydelser lugter nemlig blod.
"Konkurrenterne glæder sig da. Det tror jeg slet ikke, der er nogen tvivl om. De vil selvfølgelig henvende sig til IBM's kunder og sige, at de kan dokumentere så og så meget driftsstabilitet. Det vil blandt andet være leverandører som CSC og KMD, der begge er meget sultne efter det private marked," siger Per Andersen.
Også markedet har siden finanskrisen indtog for alvor sendt leverandørerne ud i skrap konkurrence.
Derfor kan IBM ikke tillade sig at tage let på nedbruddet.
"IBM skal tage det meget alvorligt. Der er trods alt alternativer til IBM i markedet, og det er et trængt marked i forhold til, hvad det var tidligere. Konkurrencen er skærpet. Så det er faktisk mere kritisk nu, end det var sidste år, hvor tingene så lysere ud," siger Per Andersen.
Onsdag fortalte Carlsbergs it-chef, Kenneth Egelund Schmidt, at bryggerigiganten havde til hensigt at sende en regning til IBM.
Per Andersen vurderer da også, at nedbruddet kan presse IBM på prisen.
"Det er klart, at det ikke er billigt at flytte til en anden outsourcing-leverandør, men kunderne går om ikke andet tilbage til IBM og siger, at de ikke vil betale det samme for ydelsen, som de gjorde tidligere," siger Per Andersen , direktør i IDC Nordic.