Den danske Skype-milliardær Janus Friis øjner med sin faste svenske makker, Niklas Zennström, nye veje i deres jagt på nye net-successer.
De to entreprenører sigter i et nyt projekt efter guld og grønne med musik-salg på nettet i et nyt projekt med navnet Rdio, som holder til huse i Los Angeles og San Francisco, skriver New York Times.
Forretningskonceptet bygger på samme ide som eksempelvis Rhapsody og den aktuelle version af Napster bygger på - nemlig en abonnements-ordning, hvor brugerne for et fast månedligt beløb i omegnen af 100 kroner kan downloade musik helt uhæmmet fra både pc og mobiltelefon.
Ideen er således velafprøvet. Det er dog påfaldende, at ingen af de nuværende musik-sites med abonnements-ordning hidtil har været i stand til at pille Apple iTunes Store - hvor brugerne betaler per produkt - så meget som i det yderste af haserne.
Det har da også ført til, at en stribe ellers højtprofilerede abonnements-tjenester fra blandt andre MTV og Yahoo er blevet droppet.
Ifølge New York Times mener Janus Friis og Niklas Zennström imidlertid, at tiden nu er inde til at forsøge igen i stor stil. Rdio ventes at slå dørene op i begyndelsen af næste år.
Som med de øvrige store musik-butikker på nettet, er den første store udfordring at få aftaler på plads med de store musikselskaber, der sidder salgs-rettighederne til en væsentlig del af det kommercielle musik-katalog.
Det kan her være en sten i skoen, at Friis og Zennström tidligere stod bag fildelings-tjenesten Kazaa.