Teleselskabet TDC's musiktilbud til mobil- og bredbåndskunderne, Play, har siden lanceringen i april 2008 rundet 100 millioner downloads af sange fra det efterhånden fem millioner store musikkatalog.
Det tal svarer nogenlunde til antallet af indkøbte musiknumre i Danmark.
Alligevel kan TDC ikke ensidigt pege på, at Play har været en succes.
For tjenesten, der anslås at koste TDC i omegnen af 50 millioner kroner til rettighedshaverne, giver endnu ikke sorte tal i TDC-regnearkene.
Lidt af en kamp
Og det er samtidig langt fra alle TDC-kunder, der rent faktisk benytter sig af den gratis musiktjeneste.
TDC vil ikke ud med tallene for, hvor mange kunder, der downloader Play-sange. Men Anders Panum Jensen fra TDC Public Affairs siger, at 20 procents kundedækning "ikke er skudt helt ved siden af".
Han forklarer også, at det sommetider har været lidt af en kamp at få overbevist kunderne om det positive i Play-tjenesten.
TDC har flere gange ringet ud til sine kunder og spurgt dem, hvorfor de ikke benytter Play.
Svarene lyder typisk på, at kunderne ikke kendte til Play eller gik ud fra, at der var en skjult omkostning ved at benytte musiktjenesten.
Men teleanalytiker John Strand fra Strand Consult giver ikke meget for TDC's Play-pessimisme.
"Jeg tror TDC underspiller effekten af Play, fordi selskabet ikke vil have konkurrenterne til fadet," siger han om tjenesten.
Skal forhindre kundeafgang
Udbredelsen af Play er strategisk vigtig for TDC, da den gratis musiktjeneste blev søsat med det hovedformål at holde på eksisterende TDC-kunder via DRM-beskyttet musikfiler, der ikke kan høres, hvis en Play-kunde skulle finde en anden teleudbyder.
At holde på kunderne i telebranchen er ekstremt vigtigt, da det koster store summer at forhindre churn, som er fagbetegnelsen for, at kunderne rejser videre til en bedre eller billigere teleudbyder.
Teleanalytiker John Strand anslår, at churn koster omkring 20 til 25 procent af et teleselskabs samlede udgifter på mobilområdet og et sted mellem 15 og 18 procent på bredbånd.
Og Play-tjenensten har bevist sit værd til at forhindre churn.
Konkurrenterne kaster sig over musik
På Tele 2009-konferencen tidligere på året forklarede TDC-direktør Jesper Theil Eriksen med ansvar for privatkunderne, at churn blandt selskabets bredbåndsbrugere var 57 procent lavere i forhold til konkurrenterne. Han ville ved den lejlighed ikke ud med churn-tallene for Play-mobilbrugerne.
"Det positive er jo, at Play-brugerne er mere loyale end de andre kunder. De køber desuden flere tjenester og dyrere mobiltelefoner," fortæller Anders Panum Jensen fra TDC.
Han forklarer, at Play bliver mest benyttet på nettet, hvor omkring 60 procent af de aktive Play-kunder hører deres musik.
TDC undersøger streamingmulighederne
Stik mod TDC's forventninger er det ikke de unge, der præger musiktjenesten. Selv om der er en lille overvægt blandt de yngre kunder, er det hovedsageligt det mere modne publikum, der benytter sig af Play.
"Mange afspiller digital musik første gang på Play, og det er ikke kun de unge, der bruger tjenesten," siger han og påpeger, at Play-kunderne er nysgerrige. De har hørt 59 procent af det samlede katalog, mens andre kunder i TDC's musikbutik kun køber 30 procent af kataloget.
For at nå ud og dække de omkring 80 procent af Play-kunderne, der ikke hører den gratis musik, er den danske telegigant i gang med at undersøge mulighederne for at lancere en Play-streamingtjeneste.
"Med streaming slipper kunderne for at downloade en slags filer til pc'en og en anden slags til mobiltelefonen," siger Anders Panum Jensen, som i sidste uge var i Bruxelles og demonstrere Play over for andre teleselskaber i netværkssammenslutningen ETNO (European Telecommunications Network Operators' Association).
Telenor på vej med streaming
på ETNO-konferencen i Bruxelles fremviste det norske teleselskab Telenor sit bud på en kommende streamet musiktjeneste, der skal supplere nordmændenes samarbejde med den store norske online-musikhandler Platekompaniet, hvor der lige nu bliver solgt over en million DRM-frie sange.
I Bruxelles demonstrerede Telenor en Spotify-konkurrent, streamingstjenesten Wimp, der under sin iTunes-lignende brugergrænseflade gemmer over en millioner sange.
Wimp bliver lanceret i Norge inden årets udgang, og prisen kommer til at læne sig opad Spotify-priserne.
Telenor oplyser, at Wimp-kunderne sandsynligvis kommer til at betale i omegnen af 99 norske kroner (omkring 90 danske kroner, red.), og så kan man streame al den musik, man ønsker.
Telenors danske afdeling fortæller, at der også kommer en musiktjeneste i Danmark "inden for et par måneder", og vil ikke afvise, at det drejer sig om Wimp.
"Vi kan ikke melde noget entydigt ud, fordi vi lige nu ligger i forhandlinger. Men tjenesten vil komme inden for et par måneder," siger Telenors danske pressechef Peter Glüssing.
Den tredje store spiller på det danske telemarked, Telia, lancerede i sommers sin musiktjeneste Fri Musik.