NemID går i live-test i maj 2010. Og samtidig lanceres en storstilet kampagne på tværs af banker, kommuner og i medierne.
På Dansk ITs årlige konference "Digital Signatur 2009", der finder sted i København fredag, forklarer direktør Johnny Bennedsen fra NemID-leverandøren, DanID, at der lige nu arbejdes på en informationskampagne, som skal gå i gang til næste forår.
Dermed går informationskampagnerne formentlig i gang samtidig med at NemID bliver færdig - efter en markant forsinkelse er lanceringsdatoen sat til 1. juli.
Johnny Bennedsen forklarer, at NemID i princippet skal være færdig 1. maj. Derefter vil den nye løsning blive testet i "real life"- uden dog at være åben for alle.
"Det har vi mulighed for at gøre, fordi det er et helt nyt system," siger Johnny Bennedsen.
Han forklarer, at der altså samtidig vil blive sat ind med en oplysnings- og reklamekampagne.
"Det kommer til at køre på tværs af hundredevis af hjemmesider," siger han.
Over 100 banksider og lige så mange offentlige sider vil være med i kampagnen, som også kommer direkte ud til netbankbrugerne i form af nyhedsbreve. Sideløbende vil der være en mediekampagne og NemID vil også være med til det meget eksponerede cykelløb PostDanmark Rundt.
Ambassadører i kommunerne
Kommunerne har en stor del af kontakten med danskerne. Og derfor håber konsulent Michael Hald fra kommunerens organisation KL, at den nye signatur sammen med et løft i kommunerne for alvor kan give et løft i den digitale selvbetjening.
Michael Hald forklarer, at der er flere grunde til at kommunerne ikke har fået nok ud af den gamle signatur.
"Vi har ikke haft specielt meget glæde af den. Vi har ret dårlige systemer, det er komplicerede ting borgerne skal have løst og en signatur var svær at bruge," siger Michael Hald.
Det bliver nemmere - og så ruller det
Omvendt peger han på, at der på nogle områder, hvor der ikke er de samme krav til sikkerhed, er stor interesse for at bruge digitale løsninger, blandt andet på skolernes forældresystemer, hvor der er millioner af logins.
Michael Hald regner med, at en nemmere signatur løsning i form af NemID og nye tiltag som NemSMS og den fællesoffentlige dokumentboks vil kunne gøre mange borgere bedre i stand til at betjene sig selv på nettet.
Ifølge Michael Hald handler det i høj grad handler det om, at borgerne skal over en tærskel - og derefter holde de digitale evner ved lige.
Derfor er KL og kommunerne også i gang med at forberede et program, hvor nøglepersoner i borgerservicecentrene skal uddannes til superbrugere af NemID.
"Vi regner med at lave digitale ambassadører, der kan hjælpe både borgere og deres kollegaer med at udstede signaturer og hjælpe brugerne over begyndertærskelen," siger Michael Hald.
KL-konsulenten foreslår blandt andet, at kommunernes borgerservicemedarbejdere altid spørger borgerne, om de har forsøgt at løse problemet selv på nettet. Derefter kan medarbejderen vise borgeren, hvordan man selv kan betjene sig.