Klikket er afgørende for såvel journalister som annoncører. Hvis ikke der bliver klikket, så bliver der ikke tjent penge. Og på netmedier smitter det direke af på journalistikken.
Glem alt om at give læseren overblik. Læseren skal først klikke, dernæst gøres klogere.
Der er ingen klik i klart sprog.
Journalister må nærme sig historiens egentlige kerne med forsigtighed.
Først skal der lokkes i nyhedsbrevet, i RSS-feedet, i seneste nyt-boksene, på forsiden, på sektionsforsiden, i affiliate-teksterne på de andre sites, på mobil-oversigter og tusind andre steder.
Den klassiske nyhedstrekant, som siger, at man skal fortælle historiens vigtigste pointe først, derefter give en kort oversigt og så endelig alle detaljerne, er død.
En liste over de seneste nyheder giver nemlig alt for få klik, hvis den giver det fulde overblik.
Moderne journalister skriver ikke "Fagforening skælder British Airways ud," men i stedet "Skideballe til Flyselskab," og garnerer teksten med et billede af en flyver.
Så kan læserne selv digte videre på, hvilket flyselskab der mon er blevet skældt ud af hvem og for hvad - og når først gætteriet begynder, så følger klikket af sig selv, for sådan fungerer menneskehjernen. Vi er nysgerrrige.
Nysgerrrigheden skal bare vækkes, så klarer den resten selv.
Flere indtægter
Resultatet er en sidevisning mere og dermed flere indtægter.
Resultatet er også en ringere service til læserne.
Den moderne journalist pakker sit budskab ind i lokkende antydninger, så vi stakkels læsere er tvunget til at klikke, hvis vi vil vide, hvad der er sket.
Og den moderne journalist svigter sine læsere.
Overskriften ændres - og så ruller den igen
Det sjove er, at når nyhedens interesse er forbi, når ugen er gået, og overskriften er røget nedenom og ud af diverse lister og forsider, så går den moderne journalist ind og skifter overskriften ud.
Nu skal den samme historie ikke længere hedde "Skideballe til Flyselskab," men derimod "Fagforeningen Unite skælder British Airways ud."
For nu skal historien fremover findes via søgemaskiner, og her er det afgørende at give klar besked for at blive fundet.
Vi vil have klar besked
Jo mere præcis en overskrift, jo mere detaljeret en indledning, des større chance for at blive vist højt i søgeresultatet. Så klikker folk igen, og småpengene ruller fra bannerannoncerne.
Vi læsere vil gerne behandles som søgemaskiner. Vi vil have klar og præcis besked, så vi ikke behøver klikke mere end højst nødvendigt.
Men medierne vil have klik, og medierne bestemmer selv, hvad de skriver.
Så vi slipper ikke for hverken striptease-sprog eller blinkende bannere fremover.
Men det skal da ikke blive meget værre, før jeg er mør til at betale for at få det klare sprog på annoncefri sider.
Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.