Artikel top billede

Sådan leverer du service i verdensklasse

Klumme: Processer baseret på best practice-rammeværk er på ingen måde en garanti for god service eller høj kvalitet i leverancen.

Hørte du mig sige hvede"?

Det var det ikke særligt imødekommende svar, min kollega fik, da hun tillod sig at spørge tjeneren på et ikke navngivet københavnsk mikrobryggeri i nærheden af Tivoli, om de havde øl baseret på denne ganske udbredte kornsort.

Eller tag et eksempel fra den anden ende af spektret - og den anden ende af verden: Vi sad to mand på en restaurant i Hyderabad i Indien og spiste en frokost til alt i alt cirka 60 kr. En ret, og vi drak vand til.

De var tre tjenere på opgaven, og vi fik ikke mange sekunders ro.

Med andre ord, eksempler på henholdsvis ikke-eksisterende og overdreven service.

[b]Handler alene om øjnene, der ser/b]
Men hvad er så ‘god service'? Et sted midt imellem? Nej, ikke nødvendigvis.

Om servicen er god, afhænger alene af, hvordan modtageren oplever det.

Selv de mest velbeskrevne, velafprøvede og gennemarbejdede processer kan ikke bringe dig foran, hvis det eneste, du evner, er at følge dem.

I golf opererer man med ‘par', som er det antal slag, en god golfspiller forventes at bruge på at gå banen rundt.

Det er 'best practice' - og det er rigtigt godt.

Men det vinder bare ikke mange turneringer.

For at vinde, skal du gå efter både birdies, eagles, albatrosser og hole-in-ones. Verdensklasse kræver indsats og evner ud over det sædvanlige.

Oversat til 'it' betyder det, at processer baseret på best practice-rammeværk som ITIL, eller stakkevis af certificeringer med stempler fra DS, CMMI eller ISO måske nok er best practice, men det er på ingen måde en garanti for god service eller høj kvalitet i leverancen.

Det bringer os banen rundt, men for at vinde skal vi tilføre det, der adskiller os fra alle de andre, der også har perlerækken af kvalitetsstempler.

Forskellen på dårlig og god service

I et konkurrencemæssigt perspektiv er de velbeskrevne processer blevet entrebilletten, mens det er vores kundeforståelse og egenart, der skal hjælpe os til at slå inderne, kineserne, ægypterne, fynboerne - eller hvem der ellers kan præsentere alle de rigtige certificeringer.

Så hvilke parametre gør forskellen på service og kvalitet, der er 'god' og 'i verdensklasse'?

Der er ingen facitliste, men et godt tip må være at se efter, hvor gode vi er til at måle, forstå og forbedre kundetilfredshed og medarbejdertilfredshed.

Vi skal turde benchmarke os mod de bedste, og vi skal gøre det synligt for os selv og kunden, at vi udfører et stykke arbejde, der rækker ud over markedsstandarden.

Og frem for alt skal vi mene det alvorligt.

Vi skal sætte service og kvalitet på agendaen, sætte mål for det og give organisationen reel mulighed for at levere den bedste service i mødet med kunden.

Det skal flyde i blodet - ikke bare være flotte hensigtserklæringer og velstrukturerede flowcharts.

Jeg vil tillade mig at stræbe efter at gå banen rundt under par, Tiger Woods-style.

Hørte du mig sige hvede?

Karsten Fogh Ho-Lanng er corporate vice president og chief technology officer hos NNIT.

Computerworlds klummer er alene udtryk for skribentens holdninger og er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere