Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

Kunde: Du bør kende din konsulent

Klumme: For at få det maksimale udbytte af samarbejdet, skal du som kunde kende dine konsulenter indgående og ikke være for passiv, aktiv, blødsøden eller hård…

Konsulenterne ved ret meget. De har prøvet det meste og det meste mere end en gang.

Blandt andet derfor er de ofte nødvendige og værdifulde uagtet nedtur eller optur i virksomhederne.

Og virksomhederne kan generelt godt lide at have konsulenter gående. Ingen tvivl om det.

De koster - bevares - men de gør som regel arbejdet, og når de ikke gør, har man syndebukken på plads. Det er set før.

Men der er ingen grund til (altid) at finde en syndebuk. Især ikke når du kan tage en række simple foranstaltninger, der kan være med til at sikre, at du og din virksomhed - såvel som konsulenterne - får det optimale udbytte af samarbejdet.

Det er nemlig ganske simpelt. Du skal kende dine konsulenter. Før, mens og efter. Og du skal sætte det i system.

Før

Konsulenterne står trippende ude foran døren, fulde af energi, gode ideer og implementeringsstrategier, der kan hjælpe din virksomhed igennem udfordringerne.

Men før du lukker dem ind, skal du opstille en Consultant Business Case (CBC). Ingen CBC, ingen konsulenter. CBC-en er en naturlig bestanddel af virksomhedens konsulentstrategi, som også skal være på plads, inden der bliver budt op til dans.

Hvis din virksomhed ikke har konsulentstrategien på plads, er jeg i øvrigt sikker på, at der er masser af konsulenter derude, der er friske på at hjælpe.

Konsulentstrategien indeholder blandt andet en opgørelse over, hvilke slags konsulenter og konsulenthuse, virksomheden vil bruge; hvad de må koste (husk på at lav pris ikke nødvendigvis altid betyder høj kvalitet - og omvendt); noget om exitstrategien, videnoverdragelsen og kompetenceopbygningen internt.

De mest tjekkede virksomheder holder også styr på deres gamle konsulenter, hvad de kunne, og hvad de ikke kunne.

Gamle konsulenter kan nogle gange være at foretrække… eller måske holde sig langt fra.

Og så skal der selvfølgelig være styr på konsulenternes kompetencer. Tjek track records og CV'er og få navngivne konsulenter når muligt.

Imens - og efter

Imens

Alt synes godt, mens musikken spiller, og de navngivne konsulenter danser.

Men du skal også med på dansegulvet. Lad ikke konsulenterne danse (alt for meget) alene. Der skal nemlig følges med og følges op.

Det er begge parters ansvar, at dansen ikke går i stå, men det er dig, der bestemmer musikken.

Mens konsulenterne skal indgå loyalt og udfordrende i alliance med dig som kunde, skal du samtidig ikke træde konsulenterne for meget over tæerne.

Husk at bag de mange PowerPoints gemmer der sig personer, der vil gøre deres ypperste for kunden.

Efter

Når konsulenternes arbejde er færdigt - dansen er slut - og det efterfølgende skal overdrages til organisationen, skal det være klar til overdragelse.

Det er set før, at konsulenternes arbejde er gjort, og så er der ingen at overdrage til.

Med det resultat at konsulenten fortsætter. En gennemtænkt konsulentstrategi vil forhindre dette.

Strategien indeholder også en efterfølgende evaluering, hvor der kigges på, hvordan forløbet med konsulenterne er gået, om CBC'en holdt vand, og om der skal justeres noget i strategien og så videre.

Så kære kunde - gi' dig tid til lære dine konsulenter at kende før, mens og efter.

Vælg noget fornuftigt musik, vær ikke for hård, blød, passiv eller aktiv.

Det betaler sig.

Det er set før.

Kristian Fischer er managementkonsulent i PA Consulting Group.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren