Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

Kunde: Du bør kende din konsulent

Klumme: For at få det maksimale udbytte af samarbejdet, skal du som kunde kende dine konsulenter indgående og ikke være for passiv, aktiv, blødsøden eller hård…

Konsulenterne ved ret meget. De har prøvet det meste og det meste mere end en gang.

Blandt andet derfor er de ofte nødvendige og værdifulde uagtet nedtur eller optur i virksomhederne.

Og virksomhederne kan generelt godt lide at have konsulenter gående. Ingen tvivl om det.

De koster - bevares - men de gør som regel arbejdet, og når de ikke gør, har man syndebukken på plads. Det er set før.

Men der er ingen grund til (altid) at finde en syndebuk. Især ikke når du kan tage en række simple foranstaltninger, der kan være med til at sikre, at du og din virksomhed - såvel som konsulenterne - får det optimale udbytte af samarbejdet.

Det er nemlig ganske simpelt. Du skal kende dine konsulenter. Før, mens og efter. Og du skal sætte det i system.

Før

Konsulenterne står trippende ude foran døren, fulde af energi, gode ideer og implementeringsstrategier, der kan hjælpe din virksomhed igennem udfordringerne.

Men før du lukker dem ind, skal du opstille en Consultant Business Case (CBC). Ingen CBC, ingen konsulenter. CBC-en er en naturlig bestanddel af virksomhedens konsulentstrategi, som også skal være på plads, inden der bliver budt op til dans.

Hvis din virksomhed ikke har konsulentstrategien på plads, er jeg i øvrigt sikker på, at der er masser af konsulenter derude, der er friske på at hjælpe.

Konsulentstrategien indeholder blandt andet en opgørelse over, hvilke slags konsulenter og konsulenthuse, virksomheden vil bruge; hvad de må koste (husk på at lav pris ikke nødvendigvis altid betyder høj kvalitet - og omvendt); noget om exitstrategien, videnoverdragelsen og kompetenceopbygningen internt.

De mest tjekkede virksomheder holder også styr på deres gamle konsulenter, hvad de kunne, og hvad de ikke kunne.

Gamle konsulenter kan nogle gange være at foretrække… eller måske holde sig langt fra.

Og så skal der selvfølgelig være styr på konsulenternes kompetencer. Tjek track records og CV'er og få navngivne konsulenter når muligt.

Imens - og efter

Imens

Alt synes godt, mens musikken spiller, og de navngivne konsulenter danser.

Men du skal også med på dansegulvet. Lad ikke konsulenterne danse (alt for meget) alene. Der skal nemlig følges med og følges op.

Det er begge parters ansvar, at dansen ikke går i stå, men det er dig, der bestemmer musikken.

Mens konsulenterne skal indgå loyalt og udfordrende i alliance med dig som kunde, skal du samtidig ikke træde konsulenterne for meget over tæerne.

Husk at bag de mange PowerPoints gemmer der sig personer, der vil gøre deres ypperste for kunden.

Efter

Når konsulenternes arbejde er færdigt - dansen er slut - og det efterfølgende skal overdrages til organisationen, skal det være klar til overdragelse.

Det er set før, at konsulenternes arbejde er gjort, og så er der ingen at overdrage til.

Med det resultat at konsulenten fortsætter. En gennemtænkt konsulentstrategi vil forhindre dette.

Strategien indeholder også en efterfølgende evaluering, hvor der kigges på, hvordan forløbet med konsulenterne er gået, om CBC'en holdt vand, og om der skal justeres noget i strategien og så videre.

Så kære kunde - gi' dig tid til lære dine konsulenter at kende før, mens og efter.

Vælg noget fornuftigt musik, vær ikke for hård, blød, passiv eller aktiv.

Det betaler sig.

Det er set før.

Kristian Fischer er managementkonsulent i PA Consulting Group.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere