Artikel top billede

"Brug energien på at sikre virksomheder og forbrugere mod plattenslagere og svindlere i markedet - der er rigeligt at tage hånd om," siger Per Andersen, administrerende direktør for IDC. Foto: Mikael Rieck

Konkurrencestyrelsen bør nedlægges!

Klumme: Konkurrencestyrelsen er gammeldags og burde lægges sammen med Forbrugerstyrelsen.

Da jeg startede i IDC i 1990, faldt jeg over en hel reol med blå mapper, der indeholdt lange lister med uforståelige produktnumre og priser. Det var resultatet af det daværende Monopoltilsyns vurdering af, at IBM var for dominerende på mainframe-markedet. Derfor skulle IBM hvert kvartal offentliggøre sine priser på mainframe-udstyr.

Hjalp det så? Ikke det fjerneste. Bortset fra, at ingen - heller ikke en analytiker - kunne gennemskue prislisterne, er der vel næppe nogen, der vil påstå, at IBM blev stødt ned af mainframe-tronen på grund af det danske monopoltilsyn. Dér gjorde minidatamaten et langt bedre stykke arbejde. I øvrigt sidder IBM stadig tungt på mainframe-markedet, men Konkurrencestyrelsen har nok resigneret.

Siden da har jeg ledt med lys og lygte efter gode eksempler på, hvor man har reguleret sig til større konkurrence - med en grundlæggende og varig effekt. Det er svært. Ser browser-markedet anderledes ud i dag, end det ellers ville have gjort? Næppe. Synes brugerne det er en fed idé at unbundle browseren fra operativsystemet? Næppe. Koster browseren noget? Nææ. Bruger Google sin dominans til at få sin egen browser til at være default? Ja. Har det offentlige tabt målet af syne?

Jeg ser i stigende grad, at interessegrupper og lobby­ister er i stand til at påvirke konkurrencemyndighederne til at gå imod firmaer, som man af den ene eller anden årsag gerne ser svækket i markedet. Man får konkurrencemyndighederne til at fremme bestemte typer af produkter (typisk open source) på bekostning af andre. Er det så konkurrencefremmende eller er det konkurrenceforvridende?

Samme sag med dokumentstandarder, hvor lobyister forsøger at begrænse udvalget af dokumentstandarder. Åbenbart ud fra tankegangen, at monopoler er noget rigtig skidt, med mindre naturligvis, at det er ens egen.

Konkurrencestyrelsens vi­sion er, at "forbrugerne har adgang til et bredt udbud af varer og tjenesteydelser til de lavest mulige priser i forhold til kvaliteten". Man mener, det kan opnås med en konkurrencelov, der forbyder en række aftaletyper mellem virksomheder og misbrug af dominerende stilling i markedet (uden at dette i øvrigt er ulovligt).

Så man må godt være en stor virksomhed, men hvis man er meget stor i markedet, bliver man nødt til at holde lidt igen (det hedder "særlig forpligtelse"). For man må heller ikke blive for succesfuld. En virksomhed må gerne konkurrere, for det er det, man gerne vil styrke. Men omvendt vil man også gerne begrænse mulighederne for at konkurrere, så alle får en chance for at være med.

Der er i det hele taget rigtig mange selvmodsigelser. For eksempel er det ulovligt at tilbyde rabatter til konkurrentens kunder, men det er ok at tilbyde rabatter til sine egne kunder. Fremmer det konkurrencen? Man må heller ikke udnyttte lav priselasticitet i markedet til at hæve priserne - og således tror man, at man kan sætte fundamentale markedsmekanismer ud af spil.

At læse konkurrenceloven sætter én mindst 50 år tilbage i tiden. Konkurenceloven er baseret på dogmer som "konkurrerende virksomheder skal fungere uafhængigt af hinanden". Det er vist gået hen over hovedet på lovgiverne og Konkurrencestyrelsen, hvordan en moderne erhvervsstruktur ser ud med samarbejde og konkurrence som to sider af den samme mønt.

Selvfølgelig skal virksomheder overholde straffeloven, markedsføringsloven etc. Men nedlæg dog Konkurrencestyrelsen og læg den sammen med Forbrugerstyrelsen. Brug energien på at sikre virksomheder og forbrugere mod plattenslagere og svindlere i markedet - der er rigeligt at tage hånd om. Se, dét vil tjene alles interesse.

Per Andersen er administrerende direktør for analysehuset IDC Nordic og Benelux.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere