Danskerne har meget lidt tillid til telebranchen.
Faktisk er teleindustrien den branche, som danskerne har mindst tillid til, viser undersøgelsen Forbrugerredegørelsen 2009 foretaget af Forbrugerstyrelsen.
Styrelsens undersøgelse viser, at inden for emnet "forbrugertillid" er "telefonabonnementer, samtaleafgifter og internet" den helt store taber, og ligger placeret under brancher som blandt andre solcentre, pengeinstitutter og ejendomsmæglere.
I det samlede regnskab, hvor Forbrugerstyrelsen også tæller "gennemsigtighed" og "klageforhold" med, er telebranchen placeret på en lidet flatterende 48. plads ud af 51 brancher.
Det er en forværring fra sidste års 38. plads og 47. pladsen i 2007.
"Når man tænker på, hvor stor en rolle, telebranchen spiller i danskernes hverdag, så er det ikke godt nok, at forbrugernes tillid til branchen ligger så lavt år efter år," lyder det i en pressemeddelelse fra Tanja Franck, direktør i Forbrugerstyrelsen.
Lover at stramme op
Inden offentliggørelsen af Forbrugerredegørelsen 2009 har Forbrugerstyrelsen været i dialog med telebranchen, som lover at stramme op på kravene om god markedsføringsskik, der blev indført 1. maj 2008.
Teleindustrien har i mødet med Forbrugerombudsmanden lovet at holde nøjere øje med uigennemskuelige priser og sløset markedsføring.
Og trods gentagne dårlige placeringer på forbrugerindekset lyder der positive toner fra Forbrugerstyrelsen om teleindustriens forsøg på at forbedre sig.
Optimismen skyldes, at telebranchens bestyrelse via telepolitiske ordførere kan gennemtvinge, at branchen bliver bliver sat under administration med hensyn til sin markedsføring.
"Jeg har en forventning om, at branchen tager kritikken til efterretning, og at deres initiativer bliver realiseret, så vi kan se en positiv udvikling i næste års forbrugerredegørelse," siger Tanja Franck i pressemeddelelsen.
470 abonnementstyper i Danmark
Direktør Ib Tolstrup fra Telekommunikationsindustrien i Danmark er bestemt ikke begejstret for bundskaber-placeringen på forbrugerindekset.
Telebranchen tror på forbedring
"På trods af lavere og lavere priser er gennemsigtigheden simpelthen ikke god nok og efter forbrugernes smag," siger direktør Ib Tolstrup.
Han peger på, at der er omkring 470 forskellige telefon-abonnementstyper i Danmark, og medgiver, at det kan være lidt svært for kunderne at gennemskue alle abonnementerne.
"Vi vil gøre det lettere for forbrugerne ved at overholde vores aftale med Forbrugerombudsmanden og henvise til IT- og Telestyrelsens prisguide. Derudover skal vi skrive vores specifikationer på en forståelig måde," forklarer Ib Tolstrup til Computerworld.
Skal telebranchen til at skære i antallet af abonnementer, så kunderne bedre kan gennemskue markedet?
"Nej, det kan vi jo ikke bestemme. I den ene ende af skalaen har vi jo de sovjetiske tilstande med ét abonnement, der med garanti bliver aflyttet. Nu er vi så bare i den anden ende af skalaen, hvor vi har mange udbud, lave priser, men altså også et mere komplekst marked, som vi skal gøre mere simpelt at gennemskue," forklarer Ib Tolstrup.
Danskerne køber jo alligevel mobiltelefoner og bredbåndsforbindelser. Kan telebranchen ikke være ligeglad med, hvad forbrugerne synes om branchen?
"Slet ikke. Det er os meget magtpåliggende at arbejde os op igennem forbrugerindekset, så vi kan vise, at vi kan omgå forbrugerne på en fornuftig måde. Hvis ikke vi kan det, så frister det jo enhver telepolitisk ordfører til at gå ind og styre for os," siger Ib Tolstrup.
"Da vi nu har et godt produkt, der er billigst i Europa, så skal vi ud og fortælle grundigt om, hvorfor det er et godt produkt. Vi tror på, at den lave placering kan blive rettet, og det har vi i sinde at gøre," afslutter Ib Tolstrup.