HP vil med en ny strategi og en spritny forretningsenhed forsøge at komme på omgangshøjde med rivalerne i Xerox og Canon inden for erhvervsmarkedet for printere.
Trods finanskrisen er der nemlig en vis vækst på markedet for printløsninger til erhvervslivet. Det er noget, der ansporer de store selskaber til nye manøvrer.
"Det er på printløsninger for enterprisevirksomheder, at markedet vokser, og det er der, hvor virksomhederne kan tjene penge. Men HP har to stærke konkurrenter i Xerox og Canon, der sidder godt på det marked med solide partneraftaler," fortæller Anders Elbak.
HP vil køre alt som en tjeneste
HP salgs-slogan er, at alt skal være en tjeneste.
Derfor vil virksomheden tilbyde en samlet printløsning til dens største kunder, hvor selskabet vil varetage alle printopgaver.
Men det er ikke noget nyt, og der sidder som sagt to store spillere på markedet.
Canon var inde på nogle af de samme toner i forbindelse med selskabets nyligt afholdte konference i Barcelona.
Her lagde Canon op til, at virksomhederne skulle til at integrere it-løsninger i printopgaverne.
Aggressiv strategi i USA, men ikke i Europa
Da der allerede sidder to store spillere på markedet, kan det være svært for HP at ryste store trofaste kunder væk fra Xerox og Canon.
Derfor forsøger HP med en noget aggressiv strategi, hvor selskabets i USA tilbyder sine kunder at få pengene tilbage, hvis HP's nye printløsning ikke sparer virksomheden for et budgetteret beløb.
HP har dog indtil videre ingen planer om at indføre samme ordning i Europa.
"Men vi er i gang med at finde ud af en tilsvarende ordning i Europa," siger Peter Koch, direktør og ansvarlig for den danske printforretning i HP.