Finansministeriet har i en ny rapport påpeget et stort besparelsespotentiale i kommunerne, hvis administrationen af folkepension, boligstøtte, børnebidrag, fripladstilskud og barselsdagpenge samles i et eller flere servicecentre.
Ideen, om at staten skal overtage opgaven, møder modstand i kommunerne, som mener, at opgaverne skal løses så tæt på borgeren som muligt.
Debatten om centralisering af forskellige serviceområder kommer meget belejligt for KMD. Den store it-leverandør byder sig nu til som et alternativ.
"Vores vurdering er, at rationalet i rapporten er rigtigt. Vores force er at automatisere processen, derfor tror vi, at vi her og nu kan spare 20-30 procent for kommunerne," siger Kim Koch, direktør for service i KMD.
"Vi har lavet business process outsourcing, BPO, på blandt andet lønområdet i flere år, så vi mener, at vi har erfaring med det her," siger Kim Koch.
Allerede i gang
Direktøren forklarer, at KMD er ved at indgå aftaler med to kommuner, Silkeborg og Hillerød, som vil placere den tekniske del af administrationen på en række serviceområder hos KMD.
Og Kim Koch mener, at det er en langt bedre løsning for både kommunerne og staten, hvis opgaven automatiseres og udbydes, end hvis opgaven centraliseres.
"Hvorfor skulle man det og vente to til fire år på effekten ved en centralisering. Vi har et produkt, vi kan gå ud og sælge til kommunerne, og det spiller vi ind i debatten," siger Kim Koch.
Han undrer sig dog over en enkelt detalje i Deloitte-rapport, som ligger til grund for Finansministeriets udspil.
"Der er peget på en masse besparelser, der kan hentes. Men der er ikke noget konkret på, hvor stor en investering, der skal til for at føre planen ud i livet," siger Kim Koch.