Computerworld News Service: På trods af forsøg i årenes løb fra Microsofts side på at forenkle reglerne for sine softwarelicenser til erhvervslivet konkluderer en ny rapport, at det er sværere end nogensinde for virksomhederne at gennemskue, hvad der er den mest omkostningseffektive måde at indkøbe produkter fra Microsoft.
En ny rapport, skrevet af analytikerne Paul DeGroot og Rob Horwitz fra Directions on Microsoft, ved navn "5 Reasons Why Microsoft Licensing Is Hard" hævder, at Microsofts licenseringspraksis sandsynligvis ikke vil blive nemmere i nogen overskuelig fremtid, hovedsagelig fordi Microsoft ikke er motiveret for at gøre det nemmere.
Rapporten er tilgængelig på nettet og er relateret til en række af 'træningslejre' som analysefirmaet er vært for, der skal hjælpe virksomheder til at forstå Microsofts licensering.
"Microsoft mener ikke, at der er et problem," siger medforfatter til rapporten, DeGroot, i et interview i sidste uge.
"Pengene strømmer forsat ind … Microsoft kigger på tallene, og virkeligheden er, at de fleste kunder ikke har et alternativ."
Og ganske vist sagde Microsofts økonomidirektør, Chris Liddell, under et foredrag ved Citi Annual Global Tech Conference i sidste uge ingenting om, at der skulle være noget i vejen med enterprise-licenserne, der faktisk skulle fornyes tidligere i år. Mange virksomheder underskriver disse flerårige kontrakter om at lade Microsoft levere softwaren.
Liddell gentog i sit foredrag, hvad Microsoft sagde under et telefonmøde i juli, hvor virksomhedens regnskab for fjerde kvartal blev fremlagt - at antallet af enterprise-licenser stort set er, som de altid har været.
"Det er tydeligvis et hårdt økonomisk klima, så vi er utroligt glade for, at fornyelsesfrekvensen ligger på linje med, hvad vi er vant til at se," sagde han.
Hvis det forsætter sådan her, er der intet rigtigt incitament for Microsoft om at ændret sin licensering, som ellers stadig er svær at forstå for andre virksomheder end de allerstørste, der har medarbejdere ansat til kun at håndtere kontrakter, påpeger DeGroot.
15 år gamle licensprogrammer eksisterer stadig
Faktisk ville det ifølge rapporten kræve en investering fra Microsoft at ændre licensreglerne, og det ville koste på bundlinjen, hvilket blot yderligere afholder Microsoft fra at forenkle sine licenser.
Selvom kompleksiteten har mange årsager, indsnævrer DeGroot det til nogle få større problemer. Et er, at Microsofts licensprogram har udviklet sig i årenes løb til at passe til forskellige typer af virksomheders behov, i takt med at der opstod forskellige spørgsmål. Men der er aldrig nogen, der er gået tilbage og revideret de utallige programmer for at strømline dem, så virksomhederne lettere kan gennemskue, hvad der passer dem bedst.
"Der foregår denne evolution af Microsofts licensprogrammer, og det er sjældent, at de lukker ned for et program - så man har en situation, hvor et licensprogram med 15 år på bagen stadig eksisterer," forklarer han.
Denne praksis har resulteret i en mængde forældede programmer, der indeholder flere undtagelser end regler, og det er noget af et morads for de fleste kunder at skulle vade i gennem," mener DeGroot.
Microsoft har også misvisende betegnelser på sine licensprogrammer og markedsfører dem ud fra, hvad der er lettest og mest omkostningseffektivt for virksomheden og dens forhandlere at håndtere i stedet ud fra, hvad der giver størst værdi for kunderne, mener DeGroot.
For eksempel siger han, at Microsofts enterprise agreements (EA'er) - som er til Microsofts desktop-software, Windows og Office - godt kunne give mening for også mindre virksomheder med kun måske 250 desktoppe, som ikke teknisk set defineres som "enterprise"-kunder. Men disse virksomheder kan tænkes at undlade at overveje EA'er som et muligt valg på grund af betegnelsen.
Herudover markedsfører Microsoft sit Open License-program til mindre virksomheder, som ofte ikke har ansatte, der udelukkende er dedikerede til at gennemgå licenskontrakter, siger DeGroot.
Kunden får ikke den bedste handel
Selvom det kan være let for dem at benytte Microsofts Open License-program, så får kunder her kun 20 procent rabat på produkter frem for de 40 procent, som visse andre programmer giver, påpeger han. Men hverken Microsoft eller en forhandler ønsker at forklare en lille kunde, der ikke bruger mange penge på software, hvordan de kan spare mere med en anden licens.
"Kunden får ikke den bedste handel," hævder DeGroot.
"Sagens kompleksitet gør, at både Microsoft og forhandleren er utilbøjelig til at forklare kunden, hvordan de kan flere penge."
DeGroot fastslår, at han ikke dermed mener, at Microsoft med fuldt overlæg forsøger at vildlede kunderne med sin licensering, men da virksomheden ikke selv nogensinde har været nødt til at købe licens til sine egne produkter, så forstår de ansvarlige personer ikke rigtigt, hvad kunderne går igennem.
Uheldigvis vil situationen sandsynligvis kun blive værre, idet Microsoft begynder at kombinere abonnementer til hostede tjenester med virksomhedens traditionelle licensmodeller, der går per pc, tilføjer han. "Det er mit klare indtryk, at licensering bliver mere og mere kompliceret," siger DeGroot.
Og på trods af Microsofts rosenrøde syn på sagen påpeger han, at visse enterprise-kunder har valgt ikke at forny deres kontrakter i år, fordi "kunden ikke forstår værdien af, hvad de købte, eller hvordan de købte det."
"Hvis du har beslutningsansvar i en virksomhed, og du ikke forstår, hvorfor du betaler penge til nogen, så vil du være tilbøjelig til at holde op med at betale," siger han.
Men før en kritisk masse af kunder kommer til den konklusion, vil Microsoft ikke være motiveret til at ændre kurs, tilføjer DeGroot.
Stacie Sloane, der er direktør for markedsføring og kommunikation i Microsofts worldwide licensing and pricing-gruppe, udtaler i en e-mail via Microsofts pr-firma, at virksomheden har gjort "væsentlige fremskridt i løbet af de sidste par år med at balancere kundemuligheder og fleksibilitet," forenkle licensaftalerne og nedsætte antallet af programmer fra 74 til ni.
Hun skriver, at virksomheden også er kommet med nye værktøjer til at hjælpe kunder med at orientere sig i licensernes kompleksitet heriblandt Online PUR, som giver mulighed for at søge på nettet om software-brugsrettigheder i Microsofts licensprogrammer.
Vi søger fortsat bedre måder at gøre købsoplevelsen enklere for kunderne inklusiv vores aktuelle flerårige investering for i sidste ende at flytte hele kundeoplevelsen over på en enkelt købsplatform og en enkelt licensaftale til enhver slags produkt," forklarer Sloane.
Oversat af Thomas Bøndergaard