Computerworld News Service: Europæiske mobil-operatører har indgået en aftale om eCall, et system beregnet til at hjælpe med at reducere antallet af alvorlige ulykker og dødsfald på vejene i Europa.
Teknologien består af en enhed, der skal sidde i bilerne, og som automatisk ringer 112 - det fælleseuropæiske nødnummer - og fortæller, præcis hvor bilen er, og i hvilken retning den kørte, da ulykken skete. Til det skal den bruge et mobilt signal og køretøjets GPS-koordinater.
Enheden kan for eksempel blive sat i gang, når en airbag bliver udløst. Der vil automatisk blive åbnet en telefonlinje til alarmcentralen, så bilisten kan snakke med centralen, og enheden kan sende bilens koordinater.
Fremtidige modeller kan desuden blive indbygget i bilens satellit-baserede navigationsværktøj, fortæller industrigruppen GSMA i en udtalelse om sagen, efter den havde indgået eCall-aftalen på vegne af resten af mobil-branchen.
Enheden vil dog ikke konkurrere med eksisterende satellit-baserede navigationsværktøj.
"De to systemer vil komplimentere hinanden men ikke konkurrere med hinanden," siger Robindhra Mangtani, som er senior director ved GSMA.
Der findes allerede en fælles-europæisk standard for teknologien, men seks lande, blandt andre Storbritannien og Frankrig, mangler stadig at underskrive planen, som kræver, at eCall-enheden, der koster godt 750 kroner, skal installeres i alle nye biler.
Hvis eCall skal virke, er det vigtigt, at alle EU-landene sikrer sig, at deres alarmcentraler kan håndtere systemet. Hvis teknologien for eksempel ikke virker i Frankrig eller Storbritannien, så mener Europa-Kommissionen, at det vil blive svært at få bilproducenterne til at deltage.
Truer med lovgivning
I sidste måned diskuterede EU's telekommissær Viviane Reding eCall. I den forbindelse roste hun mobil-industrien for den hurtige respons på hendes nødråb.
Desuden advarede hun de seks lande, der ikke har tilsluttet sig aftalen, om, at hvis ikke de snart gør det, så vil hun foreslå lovgivning i EU-regi, der kan tvinge dem.
Ved at bakke op om det europæiske trafikuhelds-system, har mobil-operatørerne "udvist et socialt ansvar og en åbenhed over for innovative applikationer i kommunikations-teknologien, der kan bruges i folks hverdag," sagde Viviane Reding.
Biluheld koster samlet set EU-landene mere end 1.200 milliarder kroner om året. Hvis alle biler blev udstyret med eCall, kunne man spare knap 197 milliarder årligt, fortæller Europa-Kommissionen i en udtalelse.
Kan styre trafik-tætheden
ECall-systemet vil desuden gøre det nemmere at styre trafik-tætheden på vejene og installere tjenester som for eksempel satellit-navigatorer i biler, fortæller Viviane Reding.
Men hvad mere vigtigt er, at når systemet er blevet fuldt integreret, vil det kunne redde op mod 2.500 menneskeliv i EU om året, ligesom det vil kunne reducere antallet af alvorlige skader mellem 10 og 15 procent, fordi ambulancerne vil kunne nå hurtigere ud til ulykkesstederne.
Rob Conway, som er administrerende direktør for GSMA, siger, at eCall er "et godt og logisk skridt fremad i EU-lovgivernes forsøg på at reducere risikoen på de europæiske veje."
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen