På få år er sociale medier blevet allemandseje, og medier som Facebook, Twitter, LinkedIn og MySpace er blevet en naturlig del af rigtig mange menneskers hverdag - og der er vist ingen tvivl om, at de er kommet for at blive.
Men bruger vi dem rigtigt, og forstår vi at udnytte deres enorme potentiale og ikke mindst skelne imellem professionelle medier og medier af mere privat karakter?
Som udgangspunkt er jeg positiv over for nye medietyper, og jeg mener, vi skal være åbne over for nye kommunikationsformer og -teknologier, men samtidig mener jeg også, at vi kan blive bedre til at skille professionelle kommunikationsplatforme fra udelukkende sociale netværk.
Vores fokus må være at skabe resultater gennem vores interne viden og netværk, og der er ingen tvivl om, at professionelle netværk, som for eksempel LinkedIn, tjener et formål for både medarbejdere og virksomheder.
Det er min klare overbevisning, at der er mange fordele at hente ved at lære at udnytte sociale medier til kommunikation både internt og eksternt, men det kræver grundig research og en helhjertet og dedikeret tilgang til arbejdet.
Når vi taler profilering, har sociale medier en større grad af troværdighed end traditionel markedsføring, og derfor kunne jeg sagtens forestille mig at bruge den nye type medier som alternativ til de traditionelle kundearrangementer - frokosterne, golfturene og seminarerne.
På den måde bliver formålet med deltagelsen tydeligere, og både deltagere og arrangører slipper for at rive en hel dag ud af kalenderen. For eksempel er et forum, der giver kunderne mulighed for at blogge om vores løsninger, oplagt, fordi det aflaster vores kundeservice.
Kunderne kan komme med ris og ros, videndele og ikke mindst hjælpe hinanden - og det skaber værdi for vores forretning, og den slags tiltag er jeg sikker på, at vi vil se flere af fremover.
Kommunikationen via sociale medier er åben og komplet ukontrollerbar - og det også en af styrkerne ved de nye platforme. Alle må mene, hvad de vil, og hvis virksomheden bygger på et anstændigt og troværdigt grundlag, vil den frie kommunikation medvirke til at skabe sympati for virksomheden. Vi skal bare være klar over, at mange medier overvåges af vores interessenter, og derfor bør vi tale om, hvorfor og hvordan vi bruger dem.
Det er op til ledelsen og medarbejderne i fællesskab at vurdere, hvordan vi får mest muligt ud af både netværk og fora, og hvordan vi bedst muligt tackler den ikke-kontrollerbare kommunikation udadtil.
De fleste af os er bedst til bare at gøre, som vi plejer, men jeg er overbevist om, at sociale medier kan hjælpe os med at tænke ud af boksen, og når vi gør det, skiller vi os ud fra mængden.
Der er rigtig mange meninger om, hvad de sociale medier er og kan, men det centrale må være at have en holdning til, hvordan de bliver brugt. Det handler om at definere sine målsætninger og om at overveje, hvilken type medie-strategi der passer til virksomheden og dens interessenter - og hellere i dag end i morgen.
Steen Hagengaard er administrerende direktør hos Columbus IT.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.