Computerworld News Service: Microsoft planlægger at droppe alle selskabets Zune-modeller undtagen den high-definition (HD) version, der udkommer om to uger.
Microsoft oplyser, at de flash-baserede Zune-modeller på fire, otte og 16 gigabyte samt 80 og 120 gigabyte harddisk-hukommelse kun vil blive tilbudt i butikkerne, indtil det nuværende lager er udsolgt.
Derefter vil den nye Zune HD - der kommer på hylderne i USA 15. september og som har touch screen, HD radio, HD video-out og en internet browser - blive det eneste Zune-produkt på markedet.
Microsoft planlægger desuden at udsende opdateret software og tjenester til Zune i forbindelse med den nye Zune HD.
Derudover vil Zune senere i år få en ny videotjeneste, der vil blive gjort tilgængelig via Xbox Live.
Nyheden om, at Microsoft stopper salget af Zune, kom frem i onsdags på Microsoft-observatøren Paul Thurrots 'Supersite for Windows' blog.
På omgangshøjde med iPod
Zune HD, den første version af Microsofts multimedie-afspiller med touch screen, skal efter planen bringe Zune op på højde med Apples iPod Touch og give Microsoft et stærkere kort på hånden i konkurrencen med andre high end MP3- og video-afspillere.
Serien blev introduceret til markedet første gang for næsten tre år siden, men den har ikke klaret sig godt i forhold til de konkurrerende produkter.
Microsoft nedlagde allerede sin særlige Zune-afdeling for nogen tid siden, og produktet er nu en del af virksomhedens tv, video og musik-forretning, som bliver ledet af 'corporate vice president' Enrique Rodriguez.
Microsofts beslutning om kun at fokusere på Zune HD er taget for at skære den nedre og uprofitable del af markedet fra og forberede vejen for næste generations Windows Mobile smartphones, som sandsynligvis vil inkludere features fra Zune, siger Matt Rosoff, som er analytiker hos Directions on Microsoft.
"De er først og fremmest på det marked for at holde brandet i live, holde tjenesten kørende og måske for at bane vejen for næste generations Windows-telefoner, som jeg forestiller mig vil have en lignende formfaktor og integreret Zune-software," siger han.
Flere tilbuds-facetter end med iPod
Matt Rosoff tilføjer, at Zune HD har nogle attraktive funktioner, der går langt videre end det, Apples iPod Touch kan tilbyde.
De tæller muligheden for at købe et månedligt abonnement, hvorunder man kan lytte til al den musik, man har lyst til fra Zune Marketplace via en trådløs forbindelse.
Men Microsoft var for sent ude på det marked, og forbruger-interessen forsvandt hurtigt igen, fortæller han også.
"Microsoft kom svagt fra start, og da selskabet endelig kom efter det, var alle blevet ligeglade," vurderer Matt Rosoff.
Zune HD står også over for andre udfordringer, når enheden bliver frigivet d15. september.
En af dem er, at Apple har annonceret en presse-event lige inden, nemlig 9 september, hvor man forventer, at virksomheden vil præsentere nye fremskridt for iTunes og iPod.
Marketing-chef går fra borde
En anden er, at Zunes øverste marketing-chef, Chris Stephenson, for nyligt har sagt sin stilling op og planlægger at forlade virksomheden 4. september - altså lige inden lanceringen af Zune HD. Det bekræftede Microsoft onsdag.
Chris Stephen skal i stedet arbejde som 'chief marketing officer' ved Interscope Records i Los Angeles.
Microsoft meddeler, at selskabet stadig prioriterer Zune-strategien, og at man regner med at kunne tilbyde "fantastisk underholdning gennem software og tjenester på flere skærme og enheder."
Derudover bliver det understreget, at Chris Stephensons afgang ikke påvirker selskabets engagement i Zune HD.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen