Der er mangel på højtuddannet arbejdskraft i den danske it-branche.
Det er ikke nok, at der er sket en lille stigning i antallet af studerende, der melder sig ind på en af de klassiske it uddannelser.
Derfor er danske universiteter begyndt at sælge deres it-uddannelser sammen med mere bløde fag.
Og i mange ører vil det unægteligt lyde mere sexet at have en uddannelse i digitale medier og design end at være datalog eller civilingeniør.
"Det er den eneste mulighed, vi har for at få flere til at tage en it-uddannelse. Der er ikke noget, der tyder på, at vi kan få flere studerende ind på de klassiske uddannelser. Derfor er det den rigtige strategi," siger Martin Zachariasen, der er institutleder for Datalogisk Institut på Københavns Universitet.
Meget tyder også på, at det er en glimrende idé. I hvert fald er antallet af nye it-studerende samlet set steget med 55 procent siden 2006. Det viser tal fra den koordinerede tilmelding. Og en stor del af stigningen skyldes optag på de flerfaglige uddannelser.
It handler om andet end it
Martin Zachariasen mener, at det giver god mening at tilbyde de studerende et bredere perspektiv i deres uddannelse, selvom han erkender, at kombinationsuddannelserne er blevet til i et forsøg på at få flere studerende til at vælge it som fag.
"It har det jo godt med at blive brugt sammen med noget andet og bruges ofte som et værktøj sammen med andre fag," siger Martin Zachariasen.
Den holdning deler Tom Togsverd, der er branchedirektør i ITEK.
Han mener at flerfaglighed kan være med til at rekruttere flere piger til it-uddannelserne.
"Hvis flere piger skal vælge it-uddannelser, er det en fordel, at der er et anvendelseslag i uddannelsen hvad enten, det er sundhed, medier eller noget tredje," siger han.
Han påpeger desuden, at mange virksomheder efterspørger folk, der kan finde ud af at omsætte deres viden til praksis, og at det mange gange er lige så vigtigt som at besidde de mere dybereliggende tekniske færdigheder.
Flere kreative it-folk
I fremtidens it-landskab vil der stadig være brug for folk, der mestrer den lidt tungere del af programmering og systemudvikling, mener Tom Togsverd.
Men samtidig skal man have fokus på, at it-virksomheder i høj grad konkurrerer på design og funktionalitet, og at det stiller nogle andre krav til medarbejdere i branchen.
"Jeg tror, at den vigtigste egenskab at have er evnen til at være kreativ og kunne skabe nogle helhedsløsninger," siger han.
Og det mener han, at de studerende lærer på de flerfaglige uddannelser.
"Det handler om at vide, hvordan man får teknologi ind i produkter og processer, og derfor er det en fordel, at man har lidt fra begge verdener," siger Tom Togsverd.
Mere it i gymnasiet
En af de udfordringer, som it-uddannelserne står over for er, at de unge ikke lærer nok om it i gymnasiet.
Derfor er det nemmere at sælge it-uddannelserne, hvis de serveres i en pakke sammen med et fag, som de unge allerede kender. Det mener Martin Zachariasen fra Københavns Universitet.
"De unge har et meget snævert syn på, hvad it er, og derfor tror jeg ikke, at it alene vil kunne trække dem ud på uddannelserne," siger han.
Også Tom Togsverd mener, at der skal gøres mere ud af undervisning i it. Dog skal undervisningen allerede starte i folkeskolen.
"Der er selvfølgelig sket meget, men der mangler stadigvæk en del i forhold til at få lærere til at bruge it på en begavet måde i undervisningen," siger han.
I år er der optaget 501 studerende på de flerfaglige it-uddannelser. Det er en stigning på 128 procent i forhold til i 2006.