Computerworld News Service: Microsoft imødegår et blogindlæg af en fremtrædende blogger, der hævder, at virksomheden designede den første iteration af Bing specifikt til at hjælpe folk til at finde vare at købe online.
I en udtalelse via selskabets pr-firma, meddeler Microsoft, at selv om det er et stort fokus for Bing at hjælpe folk til at handle online, så er det kun et af fire fokusområder, som virksomheden havde i tankerne i juni, da den lancerede søgemaskinen, som er en moderniseret og omdøbt udgave af dens Live Search.
"Ved udgivelsen i juni fokuserede vi på fire nøgleområder, som folk bruger deres tid på, når de søger online," skriver Microsoft i udtalelsen, der blev udsendt på e-mail.
"Disse fire fokusområder er rejser, lokalt, sundhed og shopping."
En 'beslutningsmaskine'
Microsoft forsøgte på daværende tidspunkt at differentiere Bing fra konkurrenten Googles søgemaskine ved at kalde den en "beslutningsmaskine," der har det mål at hjælpe folk til at tage bedre beslutninger online.
Brugere af Bing har bemærket, at dens shopping- og rejse-sektioner - som hjælper folk til at finde produkter samt flybilletter og andre rejserelaterede ting - synes at levere nogle af de mest omfattende søgeresultater.
Microsofts kommentar kommer som svar på et blogindlæg på bloggen All About Microsoft af Mary Jo Foley.
Ifølge indlægget udviklede Microsoft i første omgang Bing, så søgemaskinen var finjusteret til søgninger, der involverede, at folk skulle foretage køb.
Som dokumentation citerer Foley et interview, som hun udførte med Frederick Savoye, som er senior director for Microsofts online audience business.
Her siger han, at selv om Microsoft har planer om at videreudvikle Bing i fremtiden, så er den første udgave fokuseret på at hjælpe folk til at få bedre resultater ved søgninger, der involverer pengeforbrug.
Fri fortolkning? Eller sagde han virkelig det?
Microsofts pr-firma reagerede ikke umiddelbart på en anmodning mandag om at tale med nogen i virksomheden om sagen.
Uofficielt antyder en repræsentant for pr-firmaet dog, at Foley "lavede sin egen fortolkning" af hendes samtale med Savoye.
Men man kan dog alligevel påpege, at to ud af de fire fokusområder for Bings første udgave - rejser og shopping - typisk handler om at bruge penge.
Så idéen om, at Microsoft havde dette som et overordnet tema for Bing, er faktisk ikke så langt ude.
Greg Sterling, stifter af Sterling Market Intelligence, siger dog, at hvis Microsoft faktisk designede Bing til generelt at optimere denne type resultater - hvilket Sterling tvivler på - så ville det være at appellere specifikt til online-annoncører.
Og det ville i sig selv være kortsynet, siger han.
Unøjagtig fremstilling
"Hvis Microsoft skaber en søgemaskine, der er designet til at appellere til annoncørerne, så er den eneste måde at gøre det på, at bygge et godt forbrugerprodukt, der tiltrækker og fastholder forbrugerne," mener Sterling.
"Derfor synes jeg, at det er unøjagtigt eller kun delvist nøjagtigt at fremstille det sådan der. Microsoft ved af erfaring og gennem konkurrence med Google, at de er nødt til at appellere til et bredt forbrugerpublikum. Og det er, hvad dette produkt har til hensigt være - en brugervenlig, bred forbruger-søgemaskine."
Han erkender alligevel, at Microsoft bestemt har gjort forbruger-køb til et større fokus for dens søgestrategi, særligt gennem Cashback-programmet, som virksomheden inden længe vil begynde at køre tv-reklamer for.
Cashback er Microsofts program, der giver online-handlende rabatter for ethvert køb, de foretager af produkter fundet gennem Bing.
Oversat af Thomas Bøndergaard