Computerworld News Service: Kinas forbrug af forretningssoftware vurderes til at vokse med en samlet årlig vækstrate (compound annual growth rate, CAGR) på 18 procent og vil således ramme 48,99 milliarder kroner i 2012 og derved blive Asien-Stillehavsregionens største, siger Springboard Research.
"Væksten i forretningssoftware i Kina drives frem af en kombination af en stærk, vedvarende økonomisk vækst og et relativt lavt tempo for adoption af software," siger Michael Barnes, der er vice president for software research hos Springboard Research.
"Selvom eksisterende software-investeringer har det med at være koncentreret i lokale afdelinger af fremmede virksomheder og i kinesiske virksomheder med et internationalt fokus, så er markedet ved at udvide sig i alle sektorer ført an af finanssektoren og statsejede store virksomheder."
System- og infrastruktur-software repræsenterede ifølge analysefirmaet næsten to tredjedele af markedet i 2008, mens den resterende del bestod af applikationssoftware.
"Infrastruktur-software repræsenterer en større del af det samlede software-forbrug i Kina sammenlignet med mere modne it-markeder i regionen. Men idet det kinesiske it-marked modnes, vil denne kløft lukkes, da projekter og budgetter går fra system- og infrastruktur til projekter med fokus på forretningssoftware," vurderer Barnes.
SCM og middleware vokser hurtigst
Supply chain management (SCM) samt indholdsstyring og samarbejdssoftware er de hurtigst voksende segmenter i kategorien applikationssoftware, mens middleware og sikkerhedssoftware fører i kategorien system- og infrastruktur-software.
"Applikationsmarkedet er stadig ret umodent i det meste af Kina. I lyset af den relativt lille installationsbase forventer vi, at vækstraterne på tværs af de fleste kategorier heriblandt ERP, SCM og CRM med mere langt vil overgå regionale gennemsnit i mindst de næste tre-fire år," bemærker Barnes.
Lokal tilstedeværelse afgørende
Springboard Research advarer globale leverandører om, at de er nødt til at være opmærksomme på de enorme misforhold, der gør sig gældende blandt kinesiske virksomheder i forhold til it-ressourcer, proces-raffinement og adoption af teknologi. Disse misforhold udgør ofte en risiko for succesen af store software-projekter.
"For software-leverandører er en lokal, direkte tilstedeværelse ofte helt afgørende for væksten på det kinesiske marked for forretningssoftware," fremhæver Bryan Wang, der er research director og country manager for Kina hos Springboard Research.
"På grund af sproglige og kulturelle spørgsmål samt forventningen om lokaliserede produkter og lokaliseret support og tjenester, er det ekstremt udfordrende at skulle operere i Kina gennem en indirekte model."
Oversat af Thomas Bøndergaard