PFA vender ryggen til de eksterne it-konsulenter på udviklingsområdet og ansætter i stedet selv 30-35 mand. Nye behov er årsag til skiftet, lyder det fra Claus Flinck, it-direktør hos pensionselskabet.
"Det kræver interne ressourcer at få den udvikling og innovation, som vi skal skabe over de næste par år," siger Claus Flinck, som tilføjer, at omkostninger også har været vigtige for beslutningen.
Han forklarer, at beslutningen rammer bredt hos de konsulenthuse PFA har samarbejdet med, men vil ikke nærmere ind på, hvem der er tale om.
Det er ikke decideret utilfredshed med de eksterne konsulenter, som får PFA til at skifte kurs. Faktisk nærmest tværtimod.
"Eksterne konsulenter til udvikling har været det rigtige indtil nu. At PFA i dag står som et af de bedst konsoliderede selskaber i markedet, skyldes blandt andet evnen til at rykke hurtigt med it-understøttelse af markedsmæssige muligheder," siger Claus Flinck og fortsætter:
"Tidligere var vores indgangsvinkel time to market, hurtig udvikling og stor skalerbarhed, og så kan du virkelig rykke noget med eksterne konsulenter. Omvendt er der en masse positive dynamikker omkring videnoverdragelse og innovation, som fungerer bedre, hvis du har ressourcerne internt."
Købers marked
Claus Flinck forklarer, at oprustningen af de interne kompetencer har stået på i mere end et år.
I foråret 2008 ansatte PFA op mod 70 medarbejdere, og Claus Flinck fortæller, at den interne it-funktion med den seneste udvidelse vil nærme sig 150 ansatte.
Og der er stor forskel på betingelserne i jobmarkedet nu sammenlignet med ansættelsesrunden i 2008.
"I 2008 fik vi ikke nok ansøgere, så vi måtte ud og gøre alt muligt for at få folk til at søge. Denne gang er der en mængde gode ansøgere, men vi hører gerne fra flere," lyder det kækt fra Claus Flinck.