At sælge sikkerhedsløsninger kan være en indbringende forretning, viser regnskabet fra Symantec Danmark. De 30 ansatte, hvoraf hovedparten er sælgere og systemkonsulenter, får i gennemsnit en lille million kroner i løn og pension.
"Gode sælgere får ofte omkring en million kroner i løn," siger landechef Jan Skelbæk.
Ifølge regnskabet er der ikke en krone til direktionen i det danske selskab. Vi spurgte Skelbæk, hvad han har gjort, siden han ikke skal have løn.
"Heldigvis er det sådan, at jeg er landechef og juridisk set ikke indgår i direktionen, så jeg får skam løn. Faktisk er min løn med i de 30 millioner til de 30 ansatte, som jeg altså er en del af," forklarer Skelbæk.
Symantec er glad i Norden
På globalt plan er Symantecs regnskab påvirket af den verdensomspændende økonomiske krise, hvilket ses af et mindre salg på nogle områder.
"Glædeligt nok mærker vi hverken i Danmark eller i Norden, som også er mit ansvar, noget til krisen endnu. Vi er både på budget og har fremgang i omsætningen. Så vi klarer os bedre end gennemsnittet hos Symantec," siger Jan Skelbæk, der også tror, at selskabet vinder markedsandele både i Danmark og i resten af Norden.
Et af områderne i fremgang er arkiveringsløsninger. Her er Coop, DR, Vestas og Lundbeck eksempler på kunder. Løsningen sikrer for eksempel, at mere end tre måneder gamle mails ryger ud på billigere medier. Det kan være billigere disk-systemer, der fungerer som sekundær storage i modsætning til den primære, der sikrer, at mails popper op lynhurtigt.
"Sekundær storage anvender også harddiske, men diske, som er meget større, lidt langsommere og væsentlig billigere," fortæller den danske Symantec-chef.
Kompleks compliance
Derudover skal såvel langsomme som hurtige diske i dag leve op til komplekse såkaldte Compliance-regler, der kort fortalt betyder, at virksomheden skal leve op til samtlige gældende krav, love, regulativer og standarder i håndteringen af e-mails.
Krisen oplever Symantec som projekter, der bliver forsinket, og at der typisk bliver lavet lidt mindre handler. Kunderne er mere forsigtige med de store strategiske beslutninger, ligesom der også ses en tendens til at leje software frem for at købe. For eksempel via konceptet SaasS (Software as a Service), hvor brugerne kan få en fast pris per bruger per måned.
"SaaS er faktisk en af årsagerne til, at vi købte MessageLabs, der nu er en del af Symantec," siger Jan Skelbæk, der forventer en "tocifret vækst i omsætningen i år."
"Men ikke 50 procent, det må jeg erkende. Vi budgetterer med 10 procent herhjemme og lidt mindre i resten af Norden," siger Jan Skelbæk, der tilføjer, at Symantec ikke bare har vækst i omsætningen, men også "tjener gode penge".
Symantecs primære konkurrenter er McAfee og Trend, men også EMC og til dels IBM.