Nokias lancering af en mini-bærbar, Nokia Booklet 3G, giver god mening, vurderer IDC's teleanalytiker Brian Troelsen.
"Umiddelbart kan jeg godt se rationalet i det, Nokia gør, set ud fra en ren markedsbetragtning. Mobiltelefoni-markedet stagnerer kraftigt i øjeblikket, så Nokia skal finde nye vækstområder, og mini-bærbare er lige nøjagtig den ene vækst-lomme, som vi kan se i øjeblikket," forklarer Brian Troelsen.
Han fremhæver Acer som et godt eksempel på en virksomhed, der har fået godt fat i markedet for små, bærbare computere.
Der er dog efterhånden mange pc-virksomheder, der har set netop denne forretningsmulighed, og derfor er Nokias succes heller ikke givet på forhånd, mener Brian Troelsen.
"Det springende punkt er, hvordan kunderne, der traditionelt har set Nokia som en mobiltelefoni-leverandør, vil opleve springet over til en bærbar pc - vil de være loyale over for deres pc-leverandør. Det er ultra-interessant."
Blandt nøgle-specifikationerne på Nokia produkt finder man en batteriholdbarhed på op til 12 timer, et aluminiumsstel og en vægt på 1,25 kilo, 3G/HSPA og WiFi, et 10-tommer HD-ready glas-display og integreret A-GPS.
Maskinen indeholder en Atom-processor og kører Windows - nærmere detaljer på disse to områder er dog ikke offentliggjort, og det fremgår heller ikke, hvor mange RAM, der er, eller hvor stor en harddisk, Nokia Booklet 3G kommer med.
Lanceres i en svær tid
Selvom prisen endnu ikke er offentliggjort, ligner produktet dog umiddelbart ikke noget, der hører til i den helt billige ende. Også det lyder fornuftigt i IDC-analytikerens ører.
"Nokia har jo altid levet højt på deres design, så det ville være meget farligt at gå ud og lave en helt ny strategi, for eksempel at lave nogle meget skrabede modeller."
De danske tal for antal solgte bærbare og mini-bærbare viser, at det i øjeblikket er lige under en femtedel af de solgte enheder, der er mini-bærbare, oplyser Brian Troelsen.
På globalt plan venter IDC, at der i år vil blive solgt i omegnen af 26 millioner mini-bærebare eller netbooks, som de kaldes.
Det svarer til en vækst på 127 procent i forhold til 2008. Alligevel kan tidspunktet for lanceringen den første pc fra Nokia vise sig at være problematisk.
"Vi er stadig i en krisetid, og der er meget fokus på omkostningerne, så det vil nok på den korte bane være noget, de støder imod."