Som bekendt er nyhedsbreve en af de mest effektive metoder til at vedligeholde relationen til sine kunder, skaffe nye kunder og lave et større salg til de kunder, man har i forvejen.
Derfor har en stor nyhedsbrevsdatabase en enorm værdi.
Der er mange måder at skaffe flere abonnenter på nyhedsbrevet på.
Det mest indlysende er selvfølgelig at annoncere på forsiden af sit website, at man kan få et gratis nyhedsbrev og på alle andre måder gøre det meget tydeligt, at man har et godt nyhedsbrev.
Man kan også vælge at lave en popup på sit site, som bliver vist til alle besøgende en enkelt gang.
Det er en aggressiv måde at skaffe abonnenter, men det virker rigtig godt. På under et år har vi på amino.dk fået mere end 10.000 abonnenter på den måde.
Bytte bytte købmand
Når først man begynder at have en vis størrelse nyhedsbrev, har man også muligheden at bytte med andre.
Forstået på den måde at man ikke bare kan give hinanden e-mail-adresserne, det giver sig selv, at det ikke er lovligt.
Men man kan for eksempel kontakte en forretning, der arbejder med den samme målgruppe som en selv, men sælger nogle andre produkter, og så bytte reklamer i hinandens nyhedsbreve.
A reklamerer for B og B for A. Det kan give rigtig godt.
Det er muligvis heller ikke lovligt, men hvem går det ud over, og hvem opdager det?
Konkurrencer virker
En anden måde er at lave konkurrencer, for eksempel hvor man kan vinde et eller andet fra butikken, og så tilmelde det så mange konkurrencesites som overhovedet muligt.
Dertil findes der databaser rundt omkring på nettet, hvor man kan tilmelde sit nyhedsbrev, så folk kan tilmelde sig der.
Små gevinster trækker mange til
Det kan nemt give flere hundrede tilmeldinger om ugen.
Og læg mærke til, at gevinstens pris ikke er så afgørende for antal tilmeldinger. Folk tænder mere på, at der er flere små præmier, som der er en reel chance for at vinde.
En anden effektiv metode er at lave gratis information, man giver væk, mod at folk tilmelder sig nyhedsbrevet.
Gjort på den rigtige måde, er det gratis og helt lovligt, og det kræver selvfølgelig, at folk kan framelde sig igen.
Min ven Alun fra "alun.dk" har på tre år fået mere end 40.000 mennesker på sine nyhedsbreve ved at give dem gratis e-bøger, han selv har skrevet om, hvordan man lever sundt.
Forærer artikler væk
Jeg har, som du nok ved, en bog, der hedder E-pusher, som disse artikler for øvrigt stammer fra.
Ved at forære folk en gratis version af "E-pusher Light" har jeg på tre år groet min nyhedsbrevsliste med 14.000 modtagere.
Det betyder, at jeg på ingen tid kan sælge mere end 100 billetter til mine konferencer med en enkelt mail, og det hjalp mig også med at sælge 10.000 eksemplarer af min bog "Iværksætter til jeg dør".
At få gode resultater med sine nyhedsbreve kræver selvfølgelig, at de er godt skrevet og meget relevante for målgruppen, og derfor bruger jeg også en hel arbejdsdag på at lave dem.
Så hvad venter du på? Se at få samlet dig en liste, den er guld værd.
Martin Thorborg er medstifter af Spamfighter, administrerende direktør og stifter af Amino.dk samt forfatter til bogen E-pusher.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.