125 medarbejdere er i overskud hos Telenor Danmark. Det vurderer administrerende direktør Henrik Clausen, efter at han har skruet en ny Telenor-organisation sammen.
"Udgangspunktet er, at det ikke kun er en fyringsrunde, som vi gennemfører. Vi ændrer vores organisation, og så er det rigtigt, at vi i den forbindelse siger farvel til 125 medarbejdere," fortæller Henrik Clausen til Computerworld.
Den ny organisation er resultatet af, at selskabet endeligt slog Sonofon og Cybercity sammen under Telenor-varemærket i sommer. Her viste det sig ifølge Henrik Clausen, at specielt en del lederfunktioner overlappede hinanden.
Reducerer kompleksitet
"Nu er forventningen, at vi kan håndtere den forretning, vi har, med færre ledelsesniveauer. Det reducerer noget af den kompleksitet, der ligger i vores forretning," siger Henrik Clausen.
Forhandlingerne omkring fyringerne har stået på i et stykke tid, men det er først i dag, at virksomheden kommunikerer noget ud eksternt.
"Vi har været i forhandling med samarbejdsudvalg og andet, så det har været en del af en proces om, hvad der er det rigtige niveau. Men det er det niveau, som vi mener, der er fornuftigt," siger Henrik Clausen om antallet.
Der skal være råd til investeringer
Det er dog ikke kun den nye organisation, der nu er skyld i, at 125 folk skal finde et nyt job.
Presset på Telenors forretning i Danmark betyder, at Henrik Clausen har fundet det nødvendigt at nedbringe omkostningerne.
"Hvis vi kigger på udviklingen i vores forretning, så er vi flade i udviklingen på væksten, og lønsomheden er også flad, og vi har nogle ting, som vi skal investere i fremadrettet," forklarer Henrik Clausen.
Direktøren henviser til, at Telenor skal udbygge sit 3G-mobilnetværk, ligesom selskabet også skal byde på det kommende 4G-mobilnetværk. Dertil skal selskabet fortsat udvikle nye produkter og tjenester, tilføjer han.
"Derfor er det afgørende, at vores lønsomhed er på et niveau, så vi har råd til at foretage de investeringer," siger direktøren.
Pres på fastnetforretning
I årets andet kvartal faldt virksomhedens omsætning.
Den helt store synder i regnskabet er selskabets fastnetforretning, der omfatter traditionel telefoni, ip-telefoni og ADSL.
Mens omsætningen i mobiltelefoni gik svagt frem med fem millioner kroner, faldt fastnetforretningen med cirka 100 millioner kroner.
"Når vi ser generelt på markedet, er der hård priskonkurrence på mobil- og fastnetforretningen, men det er da rigtigt, at en stor del af det fald, vi så i omsætningen i andet kvartal, var knyttet til ADSL og PSTN (fastnettelefon, red.)," siger Henrik Clausen.
Bredbåndskunderne på det faste net holder dog ved, forudser han.
"Det, vi kan se nu, er, at vi har stabiliseret ADSL-forretningen, og det er klart, at PSTN-forretningen over tid vil blive mindre," siger han.
Det seneste kvartalsregnskab fra Telenor er tilgængeligt her.