Computerworld News Service: Apple giver igen konkurrerende producenter af Windows-pc'er tørt på i en større undersøgelse af kundetilfredshed, selvom virksomheden i år fører med en mindre margin end sidste år, bemærker undersøgelsens leder.
David VanAmburg, som er managing director for American Customer Satisfaction Index (ACSI), der bliver gennemført hvert kvartal af University of Michigan, mener, at en af årsagerne er fremkomsten af billige netbooks, der kører Windows XP frem for Vista.
"Vista havde meget at gøre med de dårlige tal for Windows-pc'er sidste år," siger VanAmburg. "Det har en tydelig virkning, at mange af de populære computere i år ikke kører Vista."
Apples kundetilfredshedsresultat på 84 point, hvilket er fald fra rekorden på 85 i 2008, er ni point højere end virksomhedens nærmeste konkurrent, Dell, og 10 point højere end Hewlett-Packard og Gateway, som blev opkøbt af Acer i 2007. Sidste år lå Apple 13 point foran HP og 12 point foran Gateway.
Apples resultat på 84 point er det andet højeste i pc-kategorien, siden ACSI startede i 1996.
"Standard-fejlmarginen for en spørgeundersøgelse som denne er plus/minus tre point," forklarer VanAmburg, "så Apples fald på et enkelt point kan blot være udtryk for lidt 'støj' i resultater."
Sidste gang, Apple blev overgået i ACSI-undersøgelsen, var i 2003, da Dell vandt med et enkelt point. Det følgende år byttede de to virksomheder plads, idet Apple førte over Dell med to point.
"Apples forspring over producenterne af Windows-pc'er er mindsket en smule, men det er stadig langt større, end det var for fire år siden," påpeger VanAmburg. "Apples føring over de sidste fem år har været stor."
Haler ind på Apple
Stort set alle Apples konkurrenter har forbedret deres kundetilfredshedsresultater i år. HP's Compaq-varemærke er hoppet fire point frem fra 70 point sidste år til 74 point i år, mens Gateway/Acer er klatret to point fra 72 til 74.
"Alle andre" - som ifølge VanAmburg samler leverandører som Toshiba og Lenovo - er ligeledes steget fra 72 til 74 point. Kun Dell er forblevet statisk på 75 point.
VanAmburg forklarer den skrumpende afstand op til Apple med salgsboomet af lavpris Windows-bærbare, særligt netbooks, som har givet øget kundetilfredshed fordi forbrugerne føler, de får mere for pengene.
Men ligesom sidste år spiller styresystemerne en rolle. "I 2007-2008 så vi et dyk for de fleste Windows-baserede maskiner," fortæller VanAmburg.
"HP faldt med tre point på blot et år. Windows Vista forårsagede ravage med kundetilfredsheden," tilføjer han i en gentagelse af, hvad ACSI's chef sagde sidste år.
Den stigende popularitet af netbooks, som typisk kører Windows XP, har været en faktor, fastslår han.
Microsoft efterligner Apple
Microsoft har skubbet på for at få Windows XP ind på netbooks, fordi Vista er for tung til brug på maskinerne med mindre hukommelse og langsommere processorer.
Microsoft har også solgt XP til computerproducenterne betydeligt billigere end Vista, hvilket har udgjort et nøgleelement i virksomhedens strategi til at skubbe Linux ud af netbook-markedet og er en af årsagerne til, at Windows-divisionens omsætning har været lav de sidste tre kvartaler.
En del af Apples succes kan tilskrives virksomhedens kæde af detailbutikker, som tilbyder Mac-ejere gratis support og fejlfinding, mener VanAmburg.
Microsoft åbner mindst et par stykker af egne detailbutikker senere i år i Californien og Arizona og vil således muligvis være i stand til at gøre Apple kunststykket efter.
"Hvis Microsoft får succes med sin detailplan, kan vi komme til at opleve noget bevægelse i kundetilfredshedsresultaterne," konkluderer han.
Apple trodser krisen
Selv ikke den usikre økonomi, som nogle ellers troede, ville trimme Apples salgsresultater, har haft nogen påvirkning af virksomhedens kundetilfredshedsresultater, fremhæver VanAmburg.
"Vi måler værdi, det vil sige, hvordan pris relaterer til kvalitet," forklarer han. "Folk betaler mere for Apples computere, men de opfatter kvaliteten af produktet som 'tilstrækkeligt bedre'."
Faktisk har Apple øget sit salgsoverskud fra år til år hurtigere end branchegennemsnittet eller i det mindste oplevet langsommere fald end gennemsnittet under recessionen. I årets andet kvartal solgte Apple for eksempel fire procent flere Macs end i samme kvartal året før.
ACSI måler også kundetilfredshed blandt forbrugere af de førende søgemaskiner, hvor Google fastholder sin dominans over både Yahoo og Microsoft. Google har igen i år fået et resultat på 86 point og ligger foran Yahoo med ni point og foran Microsoft med 11 point.
Undersøgelsens resultater med kommentarer kan findes på organisationens website.
Oversat af Thomas Bøndergaard