Apple står for 25 procent af musiksalget i USA, viser en undersøgelse af de første seks måneder af 2009 fra markedsanalytikerne i NPD Group.
Det skriver Internetnews.com
I USA er Walmart nummer to på det totale marked for musik med et salg på 14 procent. Men her tæller både solgte cd'er og downloads med, og i ren sammenligning på digitale musik-downloads er Apple-herredømmet endnu mere overbevisende med en andel på 69 procent.
På en beskeden andenplads for musik-downloads holder Amazon MP3 sine otte procent af markedet.
Den efterhånden mere end 25 år gamle cd er stadig de amerikanske musikkøberes foretrukne musikmedie, og i de første seks måneder af i år var 65 procent af den lovligt forhandlede musik lagret på netop cd, mens downloads ifølge NPD Group stod for 35 procent.
Men cd'en er under afvikling, forudsiger analytikerne.
"Mange er overrasket over, at cd'en stadig dominerer som musik-format, især i lyset af den megen opmærksomhed på digital musik. Men det digitale musiksalg vokser i øjeblikket med 15-20 procent, mens cd-salget dykker med tilsvarende hastighed, så vi vil se en udligning mellem download og cd i 2010," forudsiger NPD-analytiker Russ Crupnick.
I 2007 stod downloadet musik for 20 procent af det samlede musiksalg. Året efter var andelen 30 procent.