Musikindustrien har siden sidste årtusinde haft svært ved at tune sig ind på forbrugerne og finde den gyldne online-forretningsmodel i kampen mod piraterne og tabte fortjenester.
For nylig har en engelsk undersøgelse dog vist, at de unge, musikinteresserede storforbrugere er villige til at betale for abonnementsløsninger, hvis de til gengæld får stort set ubegrænset musikdownload med ubesværet mulighed for at flytte et nummer fra computeren og over på mobiltelefonen.
Marketingdirektør Jesper Bay fra pladeselskabernes brancheorganisation IFPI anser abonnements-løsninger for at være en attraktiv model, som danskerne bedst kender fra TDC Play, hvor man dog ikke kan flytte musikken rundt på flere medier på grund af den såkaldte DRM (digital rights management).
"Musik er blevet et mobilt medie, og brugernes forventning er, at man skal kunne tage den med sig. Derfor er restriktioner, som besværliggør mobiliteten, ikke en langtidsholdbar løsning," erkender Jesper Bay som følge af musikindustriens satsning på DRM, der netop binder musikken til én afspilningsplatform.
En evig jagt på modeller
Brugen af DRM sker også i TDC Play, hvor TDC-kunder kan downloade millionvis af musiknumre.
"Overordnet har TDC Play været et vigtigt projekt for både plade- og teleindustri, fordi det har tjent som en levende illustration af det store potentiale, der ligger i at arbejde sammen om at skabe nye tilbud til forbrugerne til glæde for alle implicerede parter," siger Jesper Bay om abonnementsordningen.
Han tilføjer, at udviklingen af de digitale markeder er en løbende proces, som aldrig slutter.
"Der vil komme nye betalingsmodeller, båndbredden bliver endnu større, musikfilernes kvalitet endnu bedre, fleksibiliteten højere og mulighederne flere. Musikselskabernes opgave er at følge med, facilitere og sikre, at både de og deres kunstnere fortsat får betaling for brugen af musikken," lyder det fra Jesper Bay.
I gang med kuglerammen
IFPI's marketingdirektør i Danmark forklarer over for Computerworld, at pladeselskaberne konstant prøver at regne sig frem til den mest givtige forretningsmodel.
"Vi er stadig i en eksperimental udviklingsfase, hvor vi ikke har set det fulde potentiale i nogle modeller, som rent teknisk ikke er avancerede nok endnu, men som på sigt kan vise sig at være de vigtigste overhovedet," siger Jesper Bay om den noget usikre fremtid for musikindustriens e-handel.
På trods af at den britiske undersøgelse konkluderede, at streaming ikke var en specielt holdbar forretningsmodel grundet manglende ejerskab, tror Jesper Bay meget på, at musikken kan ligge fast på nettet, hvor forbrugerne kan få den streamet, uanset hvor man befinder sig.
"Glæden ved ejerskab af musikken forsvinder næppe, men tilgængelighed og nemheds-aspektet skal ikke undervurderes," lyder det fra Jesper Bay.